Byggmaterialindex baseras på data från tio stora byggmaterialhandlare. Genom att prenumerera på Byggmaterialindex får du ett beslutsunderlag som uppdateras varje månad.

Byggmaterialhandlarna och HUI Research lanserar ny statistik för byggmaterialhandeln

Under en lång tid har Byggmaterialhandlarna i samarbete med HUI Research producerat branschstatistik gällande byggmaterialhandelns utveckling. Nu påbörjas nästa steg för att utveckla och fördjupa statistiken i syfte att förbättra analysen av branschen. Den nya statistiken finns tillgänglig genom en prenumerationstjänst. Mer information finns på www.byggmaterialindex.se.

– Byggmaterialhandlarna har i samarbete med de största företagen i byggmaterialhandeln drivit detta statistikprojekt för att möjliggöra en ökad marknadsinsikt. Den nya tjänsten ger alla intressenter till byggmaterialhandeln möjligheten att fördjupa sin analys av branschen, vilket skapar nya affärsmöjligheter, säger Monica Björk, VD, Byggmaterialhandlarna.

Vi är stolta och glada över möjligheten att tillsammans med Byggmaterialhandlarna få bidra med vår statistikkompetens och branschkunskap. Vi befinner oss i en tid då analys aldrig varit viktigare och detta arbete är en viktig del i att rusta branschen för framtiden, säger Jonas Arnberg, VD, HUI Research.

Den nya prenumerationstjänsten inkluderar bland annat regional utveckling som visar byggmaterialhandelns utveckling kopplad till efterfrågan i olika regioner. Tillsammans har vi också lagt ned ett stort arbete på, och är mycket stolta över, att kunna presentera detaljerad varugruppsstatistik med statistik på över 100 varugrupper. Varugruppsstatistiken ger möjligheten för fler att förstå branschens sammansättning och vad som driver försäljningen på detaljnivå. På sikt är ambitionen att fortsätta utveckla statistiken och göra den ännu mer detaljerad för att ytterligare förbättra analysmöjligheten.

Information om den nya prenumerationstjänsten finns på www.byggmaterialindex.se.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Monica Björk, VD, Byggmaterialhandlarna
E-post: monica@byggmaterialhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:

Josef Gäreskog, analytiker HUI Research
E-post: josef.gareskog@hui.se

Byggmaterialhandlarna är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vi samlar över 900 medlemsföretag. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.
Vi arbetar med frågor som statistik, juridik, hållbarhetsfrågor och digitalisering samt driver branschprojekt och skapar gemensamma mötesplatser.