​Stark försäljningsutveckling för Byggmaterialhandeln 2017

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 4,8 procent under 2017. Utvecklingen i december landade på 0,8 procent.

Efter två månader med stark tillväxt var försäljningsutvecklingen i december mer blygsam. Försäljningen i byggmaterialhandeln ökade med 0,8 procent avseende jämförbara enheter jämfört med samma månad föregående år. Antalet vardagar var två färre i december i år jämfört med i december i fjol, vilket påverkade utvecklingen. Tillväxten för det fjärde kvartalet landade på 6,3 procent, slaget endast av det första kvartalet under året. Tillväxten för helåret 2017 uppgick till 4,8 procent avseende jämförbara enheter, vilket är i paritet med föregående års utveckling.

Byggmaterialhandeln har lyckats bra med att kompensera sig för nedgången gällande ROT-arbeten. Förklaringen ligger i byggboomen av bostäder, vilket gynnar branschen då majoriteten av försäljningen är riktad till byggare, stora som små, säger Andreas Svensson, senior analytiker på HUI Research.

December innebar en blygsam tillväxt men då måste vi hålla i minnet att december 2015 (sista månaden innan ROT-avdraget sänktes) resulterade i en tillväxt på nästan 20 procent, fortsätter Andreas Svensson.

- Under 2018 tror vi inte på samma ökningstakt. Det som sannolikt kommer att begränsa försäljningen är den turbulens vi ser just nu på bostadsmarknaden, de förstärkta amorteringskraven och prognoser om kommande räntehöjningar. Hushållens ekonomi är dock stark och viljan att investera i bostäder och fritidshus är av tradition stark hos svenskarna, så vi är trots allt försiktigt optimistiska även inför 2018, avslutar Andreas.

Byggmaterialhandlarna (f.d. Bygg & Järnhandlarna) är en branschorganisation för landets återförsäljare av byggmaterial. Vi samlar över 900 medlemsföretag. Vår verksamhetsidé är att hjälpa till med att positionera bygghandeln gentemot leverantörer, kunder och samhälle och därigenom öka attraktiviteten för branschen.