Väsby Entré

Byggnadsfirman Viktor Hanson får marktilldelning i Väsby Entré för hållbart miljöprojekt

Kommunfullmäktige i Upplands Väsby har godkänt ett markanvisningsavtal mellan Byggnadsfirman Viktor Hanson och Upplands Väsby kommun. Väsby Entré är Upplands Väsbys största stadsbyggnadsprojekt någonsin. Byggnadsfirman tilldelas byggrätten avseende kvarter 1 som kommer att innehålla ca 80 lägenheter.

Bolaget har utvecklat ett Viktor Hanson hus och tanken är nu att det första huset ska byggas i Väsby Entré. Viktor Hanson Huset är ett arbete som Byggnadsfirman startat upp tillsammans med Arkitema Architects för att möta framtidens utmaningar. Husen har fina arkitektoniska kvaliteter med lösningar som optimerar husens sammanhang till omgivningen.

- Ett modernt byggande kräver att vi utvecklar vårt sätt att arbeta. När vi bygger unika och specialanpassade hus på varje plats minskar möjligheten för oss att utveckla och förbättra våra produkter. Konceptet bygger på hus som kan byggas vid fler tillfällen. Husen är lika men anpassas till platsen. Vi vill också anpassa oss till framtida klimatutmaningar och energikrav. Vi aktörer inom byggsektorn har ett stort ansvar och vi kan göra verklig skillnad säger Peter Nilsson, Vice VD på Byggnadsfirman Viktor Hanson.

- Vi vill visa på de bra hållbara exemplen med god arkitektur, höga miljöambitioner och bra kvalitet. Vi har tillsammans med Byggnadsfirman Viktor Hanson tagit fram systematiserade lösningar för att möta topografi, ljud, tillgänglighet, brand och parkering mm säger Kristina Peters Affärsområdeschef och partner på Arkitema.

I Storstockholmsområdet pågår en bostadskostnadskris! Aktörer i branschen måste hjälpas åt att sänka kostnaderna för våra bostäder. Dagens markanvisningar utformas oftast först exteriört vilket ofta leder till dyra produktionskostnader, sämre planlösningar och ineffektiva volymer. Med Viktor Hanson huset vill Byggnadsfirman visa på hur effektiva volymer lämnar förutsättningar att minska totalytan i förhållande till bostadsytan och hur de genererar mer försäljningsbar yta till lägre kostnader.

- Vi ser fram emot att samarbeta med Viktor Hanson som vi anser har de bästa förutsättningarna för att skapa ett mycket attraktivt projekt i Väsby Entré. Det ska bli spännande att följa Byggnadsfirman Viktor Hansons utvecklingsarbete i projektet säger Anne-Sophie Arbegard, Projektchef Väsby Entré.