Bred repertoar när årets byggnadsvårdsläger presenteras

Svenska byggnadsvårdsföreningen har tillsammans med lokala föreningar eller organisationer arrangerat byggnadsvårdsläger sedan 1992. Genom åren har över 1 500 deltagare utbildats i hur man bättre tar till hand om befintlig bebyggelse, både ur ett historiskt och framtida perspektiv.

Av de sju läger som föreningen arrangerar i sommar är fyra helt nya. Variationen är stor, både vad gäller arbetsmoment, objekt och spridning.
- Byggnadsvårdslägren i år är jättespännande. Är du sugen på att restaurera en gammal torpargård i bruksmiljö eller ett kaptenshus på en ö i skärgården så finns möjligheten. Annars kan du vara med och väcka Widebergs gamla visningsträdgård till liv eller reparera en väderkvarn på Öland ihop med diplomerade kvarnreparatörer, berättar Stephan Fickler som är verksamhetsledare på Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Varje läger tar emot mellan 8 och 12 deltagare vars förkunskaper är helt olika. Förutom deltagarna finns 1-2 lägerledare samt ytterligare handledare med mångårig erfarenhet av restaurering och byggnadsvård på plats.
- De som leder våra läger är hantverkare, arkitekter eller byggnadsantikvarier och väl etablerade i vårt nätverk. Alla arbeten utförs i enlighet med godkända bygghandlingar och står under antikvarisk kontroll.

Christer Erlandson är en av föreningens erfarna lägerledare med sex somrar bakom sig på byggnadsvårdslägret Norrgården i Stockholms skärgård. Han har träffat många olika deltagare under åren.
- Byggnadsvårdslägret är en spännande plats. Man träffas och har kul ihop samtidigt som man lär sig och skapar någonting varaktigt tillsammans. Man lär känna många olika människor som alla har ett gemensamt intresse. Några upptäcker att de dessutom har ett helt annat intresse gemensamt, som den gamle båtfantasten och den unga sjökaptenen som fann varandra ett år på Norrgården.

I sommar arrangerars följande byggnadsvårdsläger:

Se också Svenska byggnadsvårdsföreningens video Byggnadsvårdsläger 2014 som släpptes idag.

• renovering
  • restaurering
  • läger
  • hantverk
  • byggnadsvårdsläger

Svenska byggnadsvårdsföreningen är en oberoende, ideell förening med 6000 medlemmar. Föreningens uppdrag är att sprida och förmedla kunskap om byggnadsvård och sunt byggande, men även att slå vakt om värdefulla byggnader som hotas av rivning eller förvanskning. Våra kanaler är magasinet Byggnadskultur, vår webbplats och sociala medier samt våra 60 länsombud som anordnar programaktiviteter landet runt. Ett medlemskap i Byggnadsvårdsföreningen är ett medlemskap i landets största kontaktnät av byggnadsvårdskunniga personer.

Vi ses på www.byggnadsvard.se