Friska tankar om Sjuka hus

Friska tankar om Sjuka hus - ett heldagsseminarium om vår inomhusmiljö

Det talas mycket om Hållbart byggande - men vad händer egentligen? Fortfarande använder vi metoder och material som leder till problem med fukt och mögel. Och materialen innehåller en cocktail av kemikalier som hotar vår hälsa och framtid - en risk vi alla lever med, i såväl våra hem som på våra arbetsplatser, men som vi vet allt för lite om. Vi får kortsiktiga ekonomiska vinster, men betalar med ohälsa och dålig innemiljö. Vart är vi på väg och vem tar ansvar?

Den 6:e mars kan du vara med och diskutera hur vi skall kunna hälsosäkra vårt framtida byggande. Vi diskuterar bl.a. vad den kraftigt ökande kemiska exponeringen innebär för oss boende - och hur de dramatiskt ökande fuktskadorna i nya hus påverkar alla de som dagligen vistas där?

Seminariet anordnas av Svenska byggnadsvårdsföreningen och Astma- och Allergiförbundet. Föreläsare är bl.a. Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap vid Karlstad universitet, Johan Mattsson, mykolog, Mycoteam AS, Oslo och representanter från de arrangerande föreningarna.

I den efterföljande paneldebatten medverkar bl.a. representanter för SP, Boverket, byggindustrin.