’Grävskopan’ dammas av och delas ut till Kungälvs kommun och Ernst Rosén AB

Efter sexton år dammar nu Svenska byggnadsvårdsföreningen av ’Grävskopan’. Den negativa utmärkelsen återinförs för att markera det mångåriga förfall av Marstrands Turisthotell som lett till att anläggningen idag är bortom räddning.

’Årets grävskopa’ delades fram till 2002 ut av Byggnadsvårdsföreningen i syfte att rikta uppmärksamhet mot ett projekt där kulturhistoriskt värdefull bebyggelse skadats eller förstörts. I huvudsak har det rört sig om rivningar, men även ombyggen och politiska beslut som stridit mot föreningens strävan om god byggnadsvård har legat till grund för utmärkelsen.

I år återinför Byggnadsvårdsföreningen ’Grävskopan’ och kommer under sitt årsmöte i Göteborg att formellt göra tillkännagivandet. Anledningen är den mångåriga vanvård av Turisthotellet i Marstrand, viken lett till att byggnaden inte längre går att rädda utan måste rivas. Kungälvs kommun, miljö- och byggnadsnämnden, och Ernst Rosén AB är i egenskap av tillsynsmyndighet respektive fastighetsägare ytterst ansvariga för försummelsen och därför de som nu tilldelas ’Grävskopan’.

- Turisthotellet är en av få återstående karaktärsbyggnader från badortsepoken i Marstrand och på Västkusten i slutet av 1800-talet. Den är kulturhistoriskt synnerligen värdefull och utgör en viktig del av det utpekade riksintresset för kulturmiljövården för orten, säger Vicki Wenander, ordförande i Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Utöver tillkännagivandet får miljö - och byggnadsnämnden i Kungälvs kommun och fastighetsägaren Ernst Rosén AB också ett års fritt medlemskap i Svenska byggnadsvårdsföreningen.

Motiveringen för utmärkelsen är följande:

Marstrands Turisthotell är ett unikt kulturarv från badortsepoken i slutet av 1800-talet och utgör en viktig del av riksintresset för bevarandet av kulturmiljön för orten. Byggnaderna har under många år fått förfalla i sådan utsträckning att de inte längre går att rädda utan måste rivas. Kungälvs kommun, miljö- och byggnadsnämnden, har allvarligt försummat sin roll som myndighet att bedriva tillsyn och fastighetsägaren Ernst Rosén AB har underlåtit att underhålla byggnaderna för att de ska kunna bevaras, i strid med kraven enligt plan- och bygglagen.

• turisthotellet
  • marstrand