Tema staden hett ämne

Byggnadsvårdsföreningens vårresa i maj hade temat staden där vi fördjupade oss i stadsbyggnadsfrågor och planering kring staden. Vi gjorde en stadsvandring där deltagarna fick möjlighet att studera och resonera kring stadens årsringar. Detta sammanställdes i en rapport av Lena Steffner, Tekn Dr, arkitekt.

Byggnadsvårdsföreningens tidskrift Byggnadskultur ägnade ett helt nummer (nr 2/2009) åt staden och stadsplanering. Ett nummer som fortfarande är högaktuellt.

Att Riksantikvarieämbetets också väljer staden som tema för sin höstmöte visar att intresse för stadsbyggnadsfrågor ligger i tiden.

Debatten om stadsbyggnadsfrågor fortsätter, engagemanget ökar. Det är frågor som berör var och en som bor i staden, besöker staden eller på ett eller annat sätt bryr sig om våra städer och bebyggelse. Byggnadsvårdsföreningen välkomnar det ökade intresset.