Foto: Edel Puntonet

Två Ume-elever prisades

Sistaårseleverna Sonya Markström och Petter Brattsand vid Bygg- och anläggnings- programmet på Dragonskolan överraskades på måndagen med beskedet att de vunnit Bygmastipendiet. Det skedde under skolans avslutningsceremoni. Förutom äran och en exklusiv verktygsväska full med verktyg, gick de båda studenterna hem 5 000 kronor rikare var.

Det var två mycket förvånade, men glada studenter som fick beskedet att de fått dela på Bygmastipendiet under måndagens avslutningsceremoni på Dragonskolan. Stipendiet, som är ett initiativ från byggvaruföretaget Bygma, syftar till att gynna återväxten inom byggbranschen, genom att uppmuntra elever att välja byggbranschen och att bidra till att stärka branschens yrkesstolthet. Det ges till den eller de elever som antingen visat på goda studieresultat alternativt gjort en anmärkningsvärd uppryckning. Det är femte året stipendiet delas ut på ett drygt tiotal orter i Sverige.

Juryn, bestående av bland andra av rektor och lärare på skolan, motiverade sina val på följande sätt:

”Sonya har under åren på Dragonskolan varit en bra förebild på Byggprogrammet. Hon har gjort väldigt bra ifrån sig både på de teoretiska och de praktiska delarna. Hon kommer förhoppningsvis att fortsätta på den utstakade vägen och vara till stor glädje för hela byggbranschen. Det är den positiva resa hon har genomfört under sin skoltid som ligger till grund för detta stipendium. Vi önskar Sonya stor lycka i framtiden!”

respektive

”Petter bidrar alltid till en trivsam lärmiljö och arbetar ihärdigt för att nå sina mål, vilket gör att han är både samarbetsvillig och lösningsfokuserad. Han tar ett stort ansvar och har varit engagerad i smått som stort. Han är den som fixar och trixar med en glimt i ögat, men med beslutsamhet i näven. Med dessa ord önskar vi Petter lycka till med att bygga sin egen fjällstuga.”

– Med stipendiet vill vi lyfta fram unga förebilder i skolans värld och inspirera fler ungdomar till att satsa på en utbildning inom bygg. Det känns oerhört roligt att vi hittat två så värdiga stipendiater i Umeå, kommenterar Urban Johansson, VD för Bygma i Sverige.