Fyra av tio bilister ogillar cyklister: Bilister blir “bättre människor” när de sätter sig på cykeln.

Konflikten mellan cyklister och bilister är ett aktuellt ämne. Den senaste upplagan av BilPanelen visar att fyra av tio bilförare inte tycker om cyklister i trafiken. Man irriterar sig mest på att cyklister “alltid tror att de har företräde” och “inte tar hänsyn till övrig trafik”. Men det är annat ljud i källan när bilisterna själva sätter sig i cykelsadeln: då anser sex av tio att de blir “bättre människor” eftersom cykling är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt. – En rätt skaplig dos av dubbelmoral och kanske kärnan i konflikten mellan cyklister och bilister, kommenterar Torkel Hallander, bilsäkerhetsexpert och VD för Bythjul.com.

I den nya upplagan av BilPanelen som publiceras idag tillfrågas över 1000 bilister om sina attityder till cyklister och hur de känner sig och agerar när de själva cyklar. Resultatet är en häpnadsväckande hård inställning till cyklister och starka motsättningar mellan trafikanterna beroende på vilket transportmedel de använder. Inte mindre än fyra av tio bilförare tycker inte om cyklister i trafiken medan bara fem procent gör det. Det bilister mest ogillar med cyklister är att “de tror att de alltid har företräde i trafiken” (61 procent) och att “de inte tar hänsyn till övrig trafik” (40 procent). Undersökningen BilPanelen utförs av Bythjul.com, Nordens största och oberoende däckbutik på nätet.

- Det är en väldigt hög andel av bilisterna som ogillar cyklister och anser att de beter sig trafikfarligt, mycket uppseendeväckande. Här finns inneboende trafikkonflikter som måste hanteras för att göra svensk trafik säker. Det handlar om attityder, säger Torkel Hallander, bilsäkerhetsexpert och VD för Bythjul.com.

När när bilisterna själva sätter sig i cykelsadeln anser dock sex av tio att de blir “bättre människor” då cykling är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt.

En av fem medger att de ofta eller ibland bryter mot trafikreglerna när de cyklar, och bara 20 procent säger att de aldrig bryter mot trafikreglerna när de cyklar. 16 procent av bilförarna påstår också att cyklister ofta cyklar mot rött ljus. Var tredje bilist har någon gång varit inblandad i en olycka med en cyklist.

- Dessa siffror stämmer inte alls med nollvisionen och det finns en stor dubbelmoral här. Om man känner sig lite förmer när man sitter på cykelsadeln i stället för i bilen kan det vara en del av förklaringen till attityden vissa cyklister har i trafiken. Att man förtjänar mer respekt och företräde till exempel, säger Torkel Hallander.

De gånger bilister själva väljer att ta cykeln till jobbet passar 61 procent på att se det som ett träningspass vilket kan förklara den höga hastigheten som många cyklister ofta håller. Fyra procent av bilisterna säger även att de inte riktigt har koll på vilka trafikregler som gäller när de cyklar i trafiken.

Topp 3: detta irriterar sig bilförare mest på när det gäller cyklister i trafiken

1. Att de alltid tror att de har företräde 61 procent

2. Att de inte tar hänsyn till övrig trafik 40 procen

3. De svänger utan att förvarna 26 procent

Om undersökningen

BilPanelen är en återkommande webbaserad undersökning från Bythjul.com. Undersökningsperioden var mellan 23 – 29 september 2015 och har besvarats av 1 017 bilister.

För mer information, vänligen kontakta:

Torkel Hallander, VD Bythjul.com

www.bythjul.com

www.facebook.com/bythjul.com

För högupplösta bilder:

Bythjul har funnits på nätet sedan 2002 och är en av europas största däck- och fälgaktörer på nätet. Bythjul strävar ständigt efter att vara i framkant när det gäller leveranstider, sortiment och användarvänlighet. Hemsidan gör det möjligt för kunden att snabbt och enkelt handla däck och fälgar till ett billigt pris.

Bythjul har sitt huvudkontor i Stockholm och lagerhållning samt produktion sker på ett distributionscenter i Karlstad. Under våren 2007 startades filialer upp i Finland, Danmark och Norge och hösten 2011 expanderade Bythjul till Storbrittanien och Tyskland.

www.bythjul.com | www.byttdekk.com | www.renkaatvaihtoon.fi | www.goodgrip.co.uk | www.goodgrip.dewww.goodgrip.dk