​Nya pengar tar podtaxi till Stockholm.

​Nya pengar tar podtaxi till Stockholm.

Sedan 2015 har företaget Bzzt kört små, utsläppsfria taxipodar i Göteborg. Målet har varit att utveckla tjänsten, fordonen och mjukvaran inför den riktiga lanseringen i Stockholm. Och nu är det dags. Till våren rullar Bzzt ut på Stockholms gator – med ny finansiering i ryggen.

Bzzt har i veckan säkrat ungefär 2 miljoner kronor. Bland investerarna märks bland annat Oliver Molse (den yngste ”supertalangen” på Veckans Affärers lista förra året). Det är dessutom genom Molses nystartade bolag Modelio Equity som de nya delägarna tagits in.

”Pengarna gör att vi kan köpa fler fordon”, säger Sven Wolf, VD på Bzzt. ”Vi siktar på att ha 50 stycken taxipodar i trafik i Stockholm mot slutet av nästa år. Och finansieringen ger oss även möjlighet att jobba fokuserat med allt annat som behöver finnas på plats till våren: Förarrekrytering, systemutveckling, appar, marknadsföring, lokaler och en hejdundrande crowdfunding-kampanj.”

Ja, för i samband med lanseringen planerar Bzzt att sälja ut en betydande del av sitt nystartade stockholmsbolag till allmänheten. Försäljningen kommer att skötas via crowdfunding-plattformen FundedByMe.com.

”Det finns två huvudanledningar till att vi vill ta in ännu fler delägare till våren”, förklarar Sven Wolf. ”Dels behöver vi kapital för att kunna växa snabbt. Och dels så vill vi faktiskt att våra kunder ska få vara med och äga Bzzt Stockholm. Det kommer att göra oss bättre – och i slutändan ännu mer framgångsrika. Ju fler vi blir desto bättre!”

Någon gång i april hoppas Bzzt kunna dra igång i Stockholm. Både med taxiverksamhet och crowdfunding.

FAKTA BZZT.

Företaget grundades 2014 i Göteborg.

Har kört två sommarsäsonger (2015 och 2016) i Göteborg. Med över 3000 betalda resor.

Förarna är anställda av Bzzt. Och får en fast timlön.

Bzzt har tecknat kollektivavtal med Transportarbetareförbundet.

Bzzt är det enda taxiföretaget i Sverige som får använda Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

Till våren lanseras Bzzt i Stockholm. Med cirka 20 podar, till att börja med.

FAKTA TAXIPODARNA.

Små, eldrivna trehjulingar.

Laddas med miljömärkt el.

Det finns plats för två passagerare (och en förare).

Maxhastigheten är 45 km/t.

Räckvidden på en laddning är cirka 7 mil.

Podarna är grundligt krocktestade och det finns trepunktsbälten på alla sittplatser.

Eftersom fordonen är klassade som EU-mopeder, krävs ingen taxilicens för att köra taxi med dem.

Fordonet är framtaget av Lerumsföretaget Clean Motion.

FAKTA TJÄNSTEN.

Priset är 3 öre per meter (30 kr per kilometer). Inga ytterligare avgifter.

Jämfört med andra taxitjänster är Bzzt mycket billigare på resor under 5 kilometer.

Kunderna beställer och betalar sina resor med en app.

Sven Wolf

Presskontakt VD, Bzzt AB Verkställande direktör +46 (0)705 08 83 10
Lisette Hallström

Presskontakt VD, MoveByBike Verkställande direktör +46 (0)760 20 20 96

Blixtsnabba, utsläppsfria leveranser i city.

Vi kör små, eldrivna fordon för korta transporter i centrala Stockholm, Göteborg och Malmö. Allt som behöver susa fram snabbt, billigt och utsläppsfritt genom stan kan åka med oss. Bra för miljön, luften vi andas och staden vi bor i. Inte så dumt va?

Bzzt
Lennart Torstenssonsgatan 8