När ska man överväga ett fast fallskyddssystem?

Återkommande arbeten på samma plats och jobb som behöver göras rätt ofta är avgörande för valet. James Mc Cracken är ansvarig för konsultation, konstruktion och installation av fasta fallskyddssystem på C2 Veritcal Safety och har lång erfarenhet av att arbeta både i fasta och temporära fallskyddssystem. På frågan om när ett fast system är ett bra val är det snabba svaret - när det handlar om ett permanent arbetsområde som ofta kräver arbete på höjd.

- Börja med och fundera över om det handlar om ett arbetsområde som ofta kräver arbete på höjd. Det kan till exempel handla om regelbundna inspektioner, underhållsarbeten eller en återkommande del i produktionen som kräver fallskydd. Fördelen med ett fast system är att jobbet kan komma igång och genomföras direkt när det behöver utföras. Ofta är det flera olika yrkesgrupper som behöver tillgång till det fasta fallskydssystemet för att sköta sin del i underhållsarbetet. Ett fast fallskydd anpassas för de arbetsuppgifter som ska göras och är konstruerat så att jobbet kan utföras både säkert, snabbt och effektivt, säger James.

Återkommande arbete på samma plats är ofta avgörande när valet på fallskydd blir ett fast system. En annan när kompetens saknas för att rigga ett temporärt fallskyddssystem.

- Om man saknar kompetens att rigga ett temporärt fallskyddssystem är ett fast fallskydd en bra lösning och ibland den enda lösningen vid till exempel publika evenemang när fallskyddet inte får synas eller när det gäller byggnader med restriktioner som gör att temporär riggning inte är något alternativ, säger James McCracken, C2 Vertical Safety.

På C2 Vertical Safety arbetar James med att konstruera och montera fasta fallskyddssystem. Uppdragen innebär att både hjälpa kunden att arbeta enligt aktuell standard och konstruera system som passar för det arbete som ska utföras och för den miljö där jobbet ska göras. Uppdragen varierar med lösningar för fasta fallskydd på tak, traversbalkar, vertikala stegar och aktiva system för reparbeten på fasad. Ett exempel är JACO i Hargshamn där tre vajersystem installerades i taket som gör jobbet säkert och snabbt på höjd.

Läs mer om fasta fallskyddssystem på www.c2safety.com

SNABBFAKTA FASTA FALLSKYDDSSYSTEM

Fasta fallskyddssystem används i många olika branscher som vindkraft, bygg, tak, industri, ljus, ljud med mera. Systemen kan se olika ut och anpassas efter var de ska monteras och vilka arbetsuppgifter som ska utföras på höjd. Exempel på fasta fallskydd är monterade fästpunkter, vertikala och horisontella vajersystem, skyddsräcken och skenor. Fasta fallskydd ska motsvara aktuella EN standards som till exempel EN 795, EN 517 och branschstandards utarbetade av till exempel Taksäkerhetskommittén.

Exempel på olika typer av fasta fallskyddssystem:

1. Kollektivt fallskydd - räcken, ställningar med mera.

2. Fallförhindrande fallskydd - fasta fallskydd och personlig fallskyddsutrustning (PPE) som ger skydd så att man inte kan komma för nära och falla utför till exempel en takkant.

3. Falluppfångande fallskydd – fasta fallskydd och personlig fallskyddsutrustning (PPE) som fångar upp och skyddar vid ett eventuellt fall.

4. Ihop med fallskydd och personlig fallskyddsutrustning är administrativa procedurer inför arbetet och metodbeskrivningar en viktig del i säkerheten som ökar personalens förståelse och medvetenhet om vilka riskerna är.