Beck och Wallander är svenskens favoritpoliser enligt en färsk Ipsos-undersökning

I en statistiskt säkerställd undersökning som C More beställt av Ipsos har tusen svenskar svarat på frågan vilken filmgenre de föredrar under sommarkvällarna. Polisfilmer är mest populära och bland de svenska filmpoliserna regerar Beck och Wallander, som båda ses på C More. Men var finns fansen - kan Beck tävla med Wallander på hans hemmaplan i Skåne? Dessutom har vi frågat hur många filmer man streamar under en regnig sommardag. Svensken kan tänka sig både tre och fyra filmer på raken - varför inte de senaste Wallanderfilmerna, som alla finns på C More Play inom kort.

På sommaren vill man koppla av i goda vänners lag, vilket C Mores undersökning bevisar - svenskarna vill gärna ha hembesök av välkända polishjältar! När Ipsos intervjuade tusen svenskar runtom i landet om deras tittarvanor på sommaren, visade det sig att nästan hälften - 44 procent - väljer en deckar/polisfilm framför ett drama eller en komedi. Dessutom stod det klart att kvinnor gillar polisfilmer lika mycket som män gör. Och helst ser man filmer med de två svenska giganterna Martin Beck och Kurt Wallander. Över hälften av de tillfrågade föredrar någon av dessa herrar när de får välja bland polishjältar på film. Oavsett om man frågar kvinnor eller män är Beck allra mest populär.

Det visar sig också att preferenserna växlar beroende på var man bor. Att smålänningar gillar Beck mest av alla svenskar är uppenbart, liksom att Wallander är mer populär i Sydsverige än i Stockholm. Kanske inte så konstigt, med tanke på att han opererar i Ystad med omnejd! I övre Norrland är dock Wallander inte så het. Martin Beck är mindre populär i Göteborgstrakten än i Stockholmsområdet.

En annan fråga som känns aktuell denna ostadiga sommar är hur många filmer man streamar på raken en regnig dag i stugan eller kajutan. Det visar sig att svensken gärna myser med flera filmer när vädret sviker. En tredjedel av de tillfrågade 15-22-åringarna och en fjärdedel av 23-35-åringarna ser gärna tre eller fler filmer i ett sträck när regnet öser ner!

På C More har en ny Wallanderfilm med Krister Henriksson exklusiv tv-premiär varje dag 1-6 juli, vilket betyder att alla dessa Wallander-filmer finns tillgängliga på C More Play från och med 6 juli. Så låt det regna! Den som vill se de allra nyaste Beck-filmerna får vänta tills vintern är som mörkast i början av nästa år. Då har C More tv-premiär på åtta nya Beckfilmer med Peter Haber och Mikael Persbrandt i huvudrollerna. Eftersom filmerna då inte ens finns utgivna på DVD är det en riktigt exklusiv tv-premiär.

Mer information om Wallanderfilmerna på C More

För ytterligare information eller presslogin till våra tjänster, v v kontakta mona.holmquist@cmore.se 070 358 2865

Samtliga C Mores filmer finns även på Filmnet, en nätbaserad distributör av C Mores utbud av film och serier.
C More Play  Filmnet

• c more play
  • filmnet
  • beck
  • wallander
  • ipsos
  • polisfilm

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden. C More erbjuder i Norden 26 C More-kanaler, i Danmark även CANAL 9 samt CANAL 8 . C More Entertainment ägs av Bonnier Holding.