Falling Water, Cardinal, Ice och Girls är C Mores utländska vinterserier

Sci fi-serien Falling Water blir en av C Mores julklappar i år - hela första säsongen är tillgänglig för streaming från 23 december. I februari kommer två andra nya serier. Kanadensiska Cardinal är baserad på Giles Blunts prisbelönta böcker om kriminalaren John Cardinal, med Billy Campbell i titelrollen. Donald Sutherland finns bland de medverkande i Ice, historien om en familj som slår sig fram i den korrupta diamantbranschen. Och kritikerfavoriten Girls återvänder för en sista säsong.

Blake Masters (“Brotherhood”), Gale Anne Hurd (“The Walking Dead”) och Henry Bromell (“Homeland”) ligger bakom Falling Water, ett psykologiskt sci-fidrama som kretsar kring tre personer utan några kopplingar till varandra. Tess (Lizzie Brochere) jobbar med modetrender, Burton (David Ajala,“Fast & Furious 6”) är säkerhetsexpert på ett Wall Street-företag och Taka (Will Yun Lee) är kriminaldetektiv. Tess, Burton och Taka plågas av kryptiska drömmar, och gradvis inser de att de förenas av en gemensam drömvärld som kan få högst verkliga konsekvenser. C More publicerar samtliga tio avsnitt för streaming den 23 december. Falling Water kommer från NBC Universal. Pressbilder här.

Under februari kommer två serier producerade av eOne Entertainment till C More: Cardinal och Ice. Cardinal är baserad på Giles Blunts prisbelönta ”Fruset offer” (”Forty Words for Sorrow”), den första av böckerna i serien om kriminalaren John Cardinal (Billy Campbell) som tjänstgör i den lilla vindpinade staden Algonquin Bay i södra Kanada. Tillsammans med kollegan Lise Delorme (Karine Vanasse) utreder han mysteriet med en tonårig flickas död. Säsongen har sex avsnitt, premiärdatum meddelas senare.

Donald Sutherland ses bland skådepelarna i Ice, en kriminaldramaserie skapad av Antoine Fuqua, (regi ”Southpaw” och ”Training Day”) och James Manos, Jr. (manusförfattare för ”The Sopranos, The Shield och ”Dexter”). Serien utspelar sig i Los Angels diamantbransch där halvbröderna Jake (Cam Gigandet, “Twilight”) och Freddy (Jeremy Sisto, “Six Feet Under”) arbetar för sin far Isaac (Raymond J. Barry, “Training Day”). Donald Sutherland ses som Pieter Van De Bruin, som kontrollerar den internationella ädelstenshandeln och hänsynslöst manipulerar spelets regler. Säsongen har tio avsnitt och publiceras i sin helhet på C More under februari (datum meddelas senare).

HBOs Golden Globe-belönade dramakomediserie Girls blev snabbt en kritikerfavorit när den introducerades av oss i Sverige 2012, och har en trogen skara anhängare. Lena Dunhams ibland kontroversiella skapelse har hjälpt till att omdefiniera hur relationer och kroppar kan visas i en amerikansk serie. Girls kretsar kring väninnorna Hannah (Dunham), Marnie (Allison Williams), Shoshanna (Zosia Mamet) och Jessa (Jemima Kirke). När vi är framme vid seriens sjätte och sista säsong har de gått igenom åtskilligt tillsammans. Nu träffar vi kvartetten en sista gång, liksom några av männen i deras liv: Elijah (Andrew Rannell), Ray (Alex Karpovsky) och Adam (Adam Driver, sedermera Kylo Ren i de nya Star Wars-filmerna). Säsongen har tio avsnitt och får premiär 13 februari.

För mer information kontakta mona.holmquist@cmore.se 070-358 2865

• tv-serie