HBOs nya dramakomediserie Looking till C More i januari

Svensk tv-premiär dagen efter USA för serien om homosexuella män i San Francisco

Tillvaron för gaymän i San Francisco utforskas i HBOs Looking, en ny komediserie med underton av drama som får svensk tv-premiär på C More 20 januari, dagen efter USA-premiären. Serien är gjord av Michael Lannan och Andrew Haigh (”Weekend”). Serien ses även på C More Play, där man kan titta på den när man själv vill.

Dramakomediserien Looking kretsar kring tre vänner i San Franciscos vitala gaykretsar. Dataspelsdesignern Patrick (Jonathan Groff  från ”Glee”) och konstnärlige Agustín (Frankie J. Alvarez) är runt trettio och lever turbulenta liv, medan servitören Dom (Murray Bartlett) närmar sig de fyrtio med några ouppnådda drömmar i behåll.   Looking är skapad av Michael Lannan, och produceras av Andrew Haigh samt Sarah Condon (“Bored to Death”). Haigh slog igenom som regissör med det kritikerhyllade kärleksdramat ”Weekend”, som också handlade om unga homosexuella män. Bland seriens gäststjärnor märks Russell Tovey och Scott Bakula.

Den brittiske regissören, manusförfattaren och producenten Andrew Haigh inledde karriären med klipparbete på filmer som ”Gladiator” och ”Black Hawk Down”. Han debuterade sedan med regi och manus till kortfilmen “Oil” och följde upp den långfilmen “Greek Pete”, som handlar om manlig prostitution. För sin andra film “Weekend” vann Haigh bland annat London Film Critics' Circle Award för bästa nya brittiska filmare.  Michael Lannans kortfilm ”Lorimer” har samma tema som Looking; han har även utforskat gaylivets sidor i ”Interior. Leather Bar.” som han producerade.

Jonathan Groff, som har haft en rad musikalroller, Tony-nominerades för sin huvudroll i ”Spring Awakening”.  ”Glee”-fansen känner igen Jonathan som Jesse St James, och i dramaserien ”Boss” spelade han rollen som Ian Todd. Australiensaren Murray Bartlett har haft roller i serier som ”Grannar”, ”Sex and the City” och ”Farscape”, och har stått på scen med Hugh Jackman i musikalen ”The Boy From Oz”.

Looking har Sverigepremiär på C More den 20 januari

Instagram.com/LookingHBO

• c more play
  • c more series
  • looking
  • hbo

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.