Livepåhälsning av Bergström och Nutley när Saknad biovisas från Lappland till Skåne

Colin Nutleys kriminaldrama Saknad, som får premiär på C More på nyårsdagen, utspelar sig i ett litet svenskt samhälle. Därför hälsar Nutley och seriens stjärna Helena Bergström på i några svenska städers biografer genom en unik livesändning från Stockholm i samband med en förhandsvisning av Saknad 6 december. Visningarna sker i en rad städer från Åsele i Lappland till Osby i Skåne, i samarbete med Folkets Hus och Parker.

Den 6 december inleder Colin och seriens stjärna Helena Bergström en förhandsvisning av de två första avsnitten av Saknad på biografen Bio Rio i Stockholm. Via livesändning av en intervju med Colin och Helena innan serievisningen når de båda folkkära filmprofilerna direkt ut till besökarna på Folkets Hus och Parkers biografer i Ale, Borgholm, Boxholm, Brandbergen, Gusum, Hallstahammar, Helsingborg, Norsjö, Osby, Trosa, Åmsele, Ånge och Åsele. Alla som vill kommer dessutom att kunna föreslå frågor till intervjun på förhand på C Mores Facebooksida. - Saknad utspelar sig i en liten ort där alla känner alla och hemligheterna är många. Eftersom arenan för berättelsen i Saknad är just ett litet samhälle känns det extra roligt att publik i några mindre orter får se serien allra först, säger Colin Nutley.

Folkets Hus och Parker är kända för sina livevisningar av bland annat opera och teater på biografer i orter runtom i landet. Det här är första gången de förhandsvisar en svensk tv-serie, med tillhörande livesänd intervju.

Colin Nutleys stjärnspäckade kriminaldrama Saknad är den första originalserien i C Mores storsatsning på svenskt kvalitetsdrama. Helena Bergström spelar poliskommissarie Maja Silver från polisens nationella operativa avdelning i Stockholm. Viljan att återförenas med sin dotter Rebecka (Molly Nutley) tar henne tillbaka till den småstad hon en gång lämnat. När en utmärglad flicka hittas mördad mitt i det svenska bibelbältet blir Maja indragen i en intensiv jakt på sanningen. När ytterligare en flicka försvinner lamslås ortsborna när rädslan och ryktena börjar florera. Peter Lindblom har skrivit manus, i övriga roller ses bland andra Samuel Fröler, Julia Dufvenius, Johan Widerberg, Johan H:son Kjellgren, Mattias Nordkvist och Vanna Rosenberg.

Saknad består av fyra avsnitt, varav det första kan streamas från och med nyårsdagen. De efterföljande avsnitten har premiär 5, 12 respektive 19 januari. Saknad är producerad av Sweetwater Production i samarbete med Bob Film och i samproduktion med C More, TV4 och Film Väst.

För ytterligare information om Saknad samt vid intervjuförfrågningar,
kontakta Mona Holmquistmona.holmquist@cmore.se 070 358 2865

För ytterligare information om biovisningarna samt Folkets Hus och Parker,
kontakta Sandra Nordén sandra.norden@fhp.nu 070 715 43 51