Stephen Merchants HBO-komediserie Hello Ladies får Sverigepremiär på C More

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2013 09:40 CEST

Äntligen faller allt ljus på Ricky Gervais evige sidekick, den mångfalt begåvade Stephen Merchant. I Hello Ladies, hans nya komediserie för HBO, driver han med sin självbild - den gänglige, tafatte killen som har svårt att träffa tjejer.  Hello Ladies, inspirerad av Merchants senaste succéföreställning som ståuppkomiker, har svensk premiär på C More dagen efter USA-premiären och finns även på C More Play.

Sina dryga två meter över havet till trots har Stephen Merchant hittills stått i skuggan av Ricky Gervais. Tillsammans har de skapat succéer som ”The Office”, där Merchant sågs som Gareths vän Oggy, och ”Extras” där han spelade Gervais tålmodige agent. I samarbete med två andra ”The Office”-författare, Lee Eisenberg och Gene Stupnitsky, har Stephen Merchant nu skrivit en komediserie för HBO om en britt som flyttar till Los Angeles i jakten på lyckan. Hello Ladies är en vidareutveckling av Merchants framgångsrika ståupp-föreställning med samma namn, som hade urpremiär i England 2011 och förra året turnerade till Australien samt nya Zeeland.  Här drev han med sin nördiga image och oförmåga att intressera kvinnor.

I serieversionen är Merchants alter ego Stuart en gänglig webbdesigner som beslutat sig för att söka spänning och romantik i Los Angeles.  Stuart är tyvärr inte hälften så charmig som han själv tror, däremot dubbelt så desperat. I jakten på en hjärtevän har han sällskap av bäste vännen Wade (Nate Torrence från “Get Smart”), som försöker dejta efter att ha dumpats av sin fru, samt av Kives (Kevin Weisman från “Alias”) som insett att hans funktionshinder hjälper honom att nå framgång hos kvinnor.  Stuart delar lägenhet med skådespelerskan Jessica (Christine Woods) som förvisso gillar honom, om än inte på det sätt han hoppas. Bland gästskådespelarna ser vi Crista Flanagan (”Mad Men”), Jenny Slate (”Parks and Recreation”), Sean Wing (”90210”) och Sarah Wright (”Parks and Recreation”).

Stephen Merchant inledde karriären som ståuppkomiker och började arbeta med Ricky Gervais 1997, som hans assistent på en radiokanal. När Merchant senare kom till BBC gjorde han på kul kortfilmen ”Seedy Boss”. Här spelade Gervais en förlaga till David Brent i ”The Office”, som kom att bli deras första succé för BBC. De skapade också radioprogrammet ”The Ricky Gervais Show”, som inledde samarbetet med Karl Pilkington och utvecklades till världens mest populära podcast samt den animerade HBO-serien som visats på C More.  Humorherrarna har sedan dess bland annat producerat den amerikanska versionen av ”The Office” samt gjort tv-serierna ”En idiot på resa” och ”Life’s Too Short”.

Bland Merchants priser för ”The Office” finns en Golden Globe, en Emmy och tre BAFTA Awards. Förutom tv-framträdandena har han haft mindre roller i filmer som “Hot Fuzz”, “Run Fatboy Run”, “The Invention of Lying”,”Tooth Fairy” och “I Give It a Year”. Stuart i Hello Ladies är hans första huvudroll.

.

Hello Ladies har svensk premiär på C More Series och C More Series HD 30 september 21.30

15 september har en annan ny komediserie från HBO svensk premiär på C More:  Family Tree. Läs mer här

C More Entertainment AB, den ledande leverantören av premiumbetal-tv-tjänster i Norden, erbjuder betal-tv och interaktiva tjänster under huvudvarumärket C More samt varumärkena C Sports och Filmnet. C More betal-tv finns hos alla betydande digital-tv-distributörer i Norden utom Viasat. C More erbjuder i Norden 27 C More-kanaler, i Norge och Danmark även CANAL 9, samt CANAL 8 SPORT i Danmark. C More Entertainment ägs till 65% av TV4-Gruppen och 35% av Telenor.