Svenska serier får urpremiär på C More - Gåsmamman och nya säsongen av Halvvägs till himlen först ut

C More har mest svenskt filminnehåll av alla, däribland de senaste biofilmerna och världspremiär på Beck-filmerna. Nu satsar C More även på nya svenska serier. Dramathrillern Gåsmamman med Alexandra Rapaport får urpremiär på C More i november, liksom säsong tre av komediserien Halvvägs till himlen med Johan Glans. ”Våra kunder är vana vid exklusiva utländska premiärserier - nu adderar vi svenska kvalitetsserier som man också streamar när man själv vill”, säger Bo Thörnwall, programchef Film och serier C More.

Först ut av C Mores svenska seriepremiärer är dramathrillern Gåsmamman, en serie om knarkhandel, brutala avrättningar och att få ungarna till skolan. Alexandra Rapaport spelar Sonja, som lever ett ganska bekymmersfritt liv med sin älskade familj. Ekonomin är inget problem så länge som hon inte frågar sig var pengarna kommer ifrån. Men plötsligt hamnar Sonja i en situation där hon för att kunna skydda barnen måste konfronteras med organiserad brottslighet. Alexandra Rapaport, som även är samproducent för Gåsmamman, beskriver serien som ”Erin Brockovich möter Breaking Bad, med inslag av Sopranos”.

Magnus Roosmann spelar Sonjas man, och som hennes frånskilda föräldrar ses Tommy Körberg och Grynet Molvig. Gustaf Hammarsten har en nyckelroll av osympatisk natur. Richard Holm (Johan Falk-filmerna) har regisserat och för manus står Camilla Ahlgren (”Bron”) och Martin Asphaug (”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö”). Gåsmamman, vars första säsong består av åtta avsnitt, är producerad av Endemol Sweden i samarbete med C More och Discovery Networks. Urpremiären sker på C More 26 november och serien kommer till Kanal 5 våren 2016.

- Det svenska filmutbudet på C More är mycket populärt, vilket inte minst våra exklusiva Beck-premiärer visar. Urpremiär på svenska serier är ännu en satsning av den sort C More-abonnenter kan vänta sig, säger Manfred Aronsson, VD C More.

- Gåsmamman är en riktig nagelbitarserie med oväntade roller för Rapaport, Körberg och Hammarsten, och Halvvägs till himlen med Johan Glans får nu ännu fler fans hos C More. Vi kommer fortsätta att handplocka bra svenska serier, säger Bo Thörnwall, programchef Film och serier C More.

Redan nu kan man på C More streama säsong ett och två av komediserien Halvvägs till himlen, som tidigare visats på TV4. Den 29 november har C More urpremiär för tredje säsongen om kyrkoherde Albin (Johan Glans) och komminister Jan (Anders Jansson) i Östra Nöbberups församling. Nu inleder Albin ett komplicerat distansförhållande, och kärleken skakar även om Jans kyska tillvaro. De tampas också med begravningsbyråkorruption, curlingföräldrar, sviktande intresse för konfirmation och framför allt den nya excentriska diakonissan Ylva (Sissela Benn, känd som Filippa Bark). Halvvägs till himlen, som regisserats av Leif Lindblom och Mikael Syrén, produceras av Anagram Film & TV för C More och TV4. Säsong tre ses på TV4 under 2016.

Manfred Aronsson, VD C More, 0708 – 335574
Bo Thörnwall, Programchef Film och Serier C More, 070 – 837 55 88

• halvvägs till himlen
  • gåsmamman
  • johan glans
  • alexandra rapaport
  • tommy körberg
  • gustaf hammarsten
  • tv-serie
  • svensk serie
  • svensk tv-serie

C More Entertainment AB är den ledande premiumleverantören av film, serier och sport i Norden under varumärket C More. C More Entertainment AB ingår i Bonnier Broadcasting, tillsammans med TV4-Gruppen Nyhetsbolaget och MTV i Finland.