Svensk uppfinning: Corona säker kollektivtrafik.

Det patenterade fordonet CabiBUS kommer att erbjuda säkra, bekväma, ekonomiska och effektiva resor dörr till dörr inom 10 mil runt varje stad. Denna nya form av eldriven kollektivtrafik innebär en kraftig minskning av bilismen och dess miljöpåverkan. Det är teknikutvecklingen inom förarlösa fordon som gör detta möjligt, den går nu snabbt och flera globala företag planerar lansering inom ett par år.

När patentet på CabiBUS söktes 2014 på en ny typ av fordon för samåkning var inte skydd mot smitta från medresenärer ett huvudargument för lösningen.

I stället var det insikten att förarlösa eldrivna minibussar kunde bli ett framgångsrikt alternativ till privatbilism bara om det gick att göra samåkning mer attraktivt för inbitna bilister genom att erbjuda egna hytter.

Undersökningar, av bl.a. Boston Consulting Group, har senare även påvisat oro för kvinnor att dela en minibuss utan förare med okända män och tveksamhet av föräldrar att sända barnen till skola och aktiviteter i sådana fordon. Privata hytter är lösningen.

I den nuvarande situationen, där myndigheterna varnar för att åka kollektivt i försök att begränsa spridningen av Corona, framstår separata hytter som den enda möjliga lösningen till en helt säker samåkning. Kombinationen av ren friskluft direkt till varje hytt samt virusdödande ultraviolett ljus från det att en passagerare lämnar hytten tills fordonet stannar för att ta upp en ny passagerare i hytten gör att smitta helt förhindras.

”Det finns en mycket bred samsyn om att Sverige till år 2030 ska nå en fossiloberoende fordonsflotta” (Energimyndigheten 2016). Personbilar står för över 60% av hela trafikens miljöpåverkan men att byta ut alla till eldrift kommer att ta mycket lång tid och kräva stora mängder material till fordon och batterier. Forskning, bland annat på KTH, har visat att fordon som CabiBUS kan ersätta mer än 10 privatbilar. En övergång till samåkning i elfordon innebär därför en mycket snabbare och miljövänligare övergång till en hållbar mobilitet.

Förarlösa och eldrivna minibussar får så låga driftkostnaderna så att denna nya typ av kollektivtrafik blir möjlig, kanske även helt utan de nuvarande skattesubventionerna.

Fördelarna jämfört med att använda egen bil för de dagliga resorna är också stora, mycket lägre kostnader samt effektivare resande när man slipper köra själv utan kan arbeta, läsa eller koppla av och komma fram utvilad, det blir som att åka limousin till arbetet!

För att öka mobiliteten för rullstolsanvändare finns även en bakre hytt för dessa passagerare. Denna hytt kan även bokas för transport av till exempel barnvagn eller stort bagage.

De 6 personhytterna i CabiBUS kan bytas ut mot paketboxar så att på kvällar och helger när persontrafiken är lägre och de flesta är hemma och kan ta emot den ökande mängden e-handelspaket, distribueras dessa tyst och avgasfritt i bostadsområdena. Även en bekväm återvinningsinsamling blir möjlig.

Patentet är beviljat, en första design, av italienska CAMAL Studio S.r.l., är klar och bolaget CabiBUS Sustainable Mobility AB är bildat.

Kenneth Palmestål är innovatör, serieentreprenör och grundare av bolaget: ”Nu påbörjas arbetet med finansiering och anställning av personal till en startup. Jag är övertygad om att vi kan bli Västsveriges tredje stora fordonsföretag med hjälp av all den kompetens som finns här. Det blir visserligen inga nya fabriker utan tekniken skall licensieras ut till biltillverkare som söker ny tillverkning nu när bilförsäljningen börjar minska. Marknaden är enorm, bara i Sverige kommer det att investeras miljarder i hållbar kollektivtrafik de närmaste 10-15 åren”

På webbsidan finns en stor mängd information som beskriver konceptet och tekniken. www.cabibus.com

Kenneth Palmestål
CabiBUS Sustainable Mobility AB