Cad-Q stärker sin kapacitet och kompetens genom förvärv av Cad Teknikk AS i Norge

Pressmeddelande  •  2012-04-12 12:43 CEST

Förvärvet av Cad Teknikk stärker Cad-Q:s position på den norska marknaden och ökar leveranskapaciteten, särskilt till den maritima industrin. Samtidigt befäster förvärvet Cad-Q:s position som Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterade IT-system.

Cad-Q och Cad Teknikk baserar båda sina lösningar på Autodeskteknologi och har under åren haft en bra dialog och samarbete i flera projekt med tydliga resultat. Kundbasen, framför allt inom olja & gas och annan maritim industri, har haft en kraftig tillväxt de senaste åren. Som ett resultat av denna marknadstillväxt har efterfrågan på leverantörer med bredare kompetens ökat. Detta är det främsta motivet för båda parter att gå samman.

Förvärvet stärker Cad-Q:s norska verksamhet, som efter sammanslagningen kommer att ha en omsättning på ca 150 MNok och drygt 50 medarbetare.

"Strategiskt är detta rätt för företaget, våra medarbetare och framför allt för våra kunder. Utvecklingen av IT-teknologi går snabbt och våra kunders behov av rådgivning ökar allt mer. Cad-Q:s norska och nordiska organisation kommer att ge våra kunder tillgång till ett bredare utbud av lösningar och då tänker vi framförallt på Cad-Q:s PDM*/PLM**-lösningar, säger Ben Knutsen, VD och huvudägare i Cad Teknikk.

"Vi inom Cad-Q är mycket glada för att Cad Teknikk och deras kompetenta medarbetare blir en del i den fortsatta uppbyggnaden av vår kunskapsbaserade organisation. Deras starka ställning i västra Norge innebär att vi blir mer närvarande i en av Norges mest spännande industriregioner och det ger ökad möjlighet att bidra till våra kunders fortsatta tillväxt. Cad Teknikk har också med sig teknik och produkter som kommer att vara tillgängliga för alla våra kunder i Norden", säger Rolf Kjærnsli, VD för Cad-Q.

Förvärvet förutsätter ett godkännande från Konkurrensverket i Norge. Parterna har beslutat att inte avslöja några detaljer om transaktionen.

*PDM = Product Data Management
*PLM = Product Lifecycle Management

För mer information, vänligen kontakta:
Rolf Kjærnsli, Cad Quality AS, tel: +47 91 57 59 61, e-post: rolf@cad-q.no
Ben Knutsen, Cad Teknikk AS, tel: +47 93 46 07 20, e-post: ben@cadteknikk.no

■■ Cad-Q bolagen är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q bolagen grundades 1989 och har ca 230 medarbetare vid ett 20-tal kontor i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Cad-Q ingår i Addnode-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap. Läs mer på www.cad-q.se

■■ Cad Teknikk är en av Norges starkast växande leverantör av design- och konstruktionsprogramvaror med fokus på olje- och gasrelaterad  industri. Bolaget grundades 1990 och har  3 kontor  i Norge med flest anställda i Haugesund och Stavanger. Bolagets strategi är att leverera kostnadseffektiva kundanpassade lösninger baserade på beprövade designprogramvaror från världens ledande leverantör inom området; Autodesk.  Läs mer på www.cadteknikk.no

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom