CADO bakom Idre Fjälls populära lekplats

Sedan i sommaren 2019 samlas barnfamiljer på Idre Fjälls nya lekplats. Lekplatsen har utvecklats i samarbete med CADO och är designad för att passa barn i alla åldrar.
– Sedan lekplatsen invigdes har det inte gått en dag utan att den har varit fylld med barnfamiljer. Det är en succé, säger Louise Iversen, affärsutvecklare Idre Fjäll.

Förra året fyllde skidanläggningen Idre Fjäll 50 år och firade med att inviga en ny lekplats i anslutning till en av de mest populära backarna. Lekplatsen har utvecklats i samarbete med lekplatsleverantören CADO och består av bland annat rutschbanor, klätterställningar och balansredskap. Ena halvan är konstruerad för att passa små barn, medan den andra är tänkt till barn upp till tidiga tonåren. Med sina 14 meter höga torn, utformade för att efterlikna fjällbjörkar, är lekplatsen synlig för alla som vistas på fjället.
– Det är verkligen en häftig syn, men samtidigt bryter den inte av mot fjällmiljön. CADO var den enda leverantören som kunde anpassa lekplatsens utseende efter den omkringliggande miljön och det var en av anledningarna till att vi valde att samarbeta med dem, säger Louise Iversen.

Långvarigt samarbete
Den nya lekplatsen ersätter en äldre som var utsliten efter många år av lek. Liksom den tidigare är temat för den nya lekplatsen baserat på Idre Fjälls populära maskot, renen Aske. Maskoten har även inspirerat portalen vid toppen av backen Aske-stigen som CADO har varit med och utvecklat. Portalen invigdes under vintern 2020 och nu är skidanläggningens förhoppning att samarbetet med CADO ska fortsätta under lång tid.
– Samarbetet med CADO har fungerat väldigt bra och vi ser gärna att det blir långvarigt. Vanligtvis när man bygger nytt är det något som måste rättas till efter ett tag eller något som går sönder, men vi har inte fått in några klagomål alls. Allting har fungerat felfritt och vi har bara fått komplimanger för vår nya, fina lekplats, avslutar Louise Iversen.

Även CADO är nöjda med samarbetet.
– På CADO är vi väldigt stolta att få göra det här projektet med Idre Fjälls organisation och Louise i synnerhet. Idéerna är många och ambitionen hög så vi har flera nyheter att visa Idre Fjälls gäster de närmaste säsongerna. Vi lär återkomma med mer information inom kort, säger Hasse Grönquist, konsult CADO.

• Fritid

CADO är en svensk – dansk verksamhet som är representerad i hela Norden med kontor i både Danmark, Norge och Sverige. CADO är återförsäljare av lekredskap, multibanor, vattenlek, fitness för utomhusbruk m.m. från flera av Europas ledande producenter. Verksamheten har fokus på att hjälpa kunden från idé till verklighet genom ett spännande produktsortiment och rådgivning med många års erfarenhet i branschen.

Mats Parmborn

Presskontakt Konsult Sverige 0725-252423