Cambio COSMIC är nu anslutet till den nya Nationella Intygstjänsten

Efter ett tätt och intensivt samarbete under hösten mellan landstinget i Kalmar Län, Cambio Healthcare Systems, kundgrupp COSMIC, Inera AB, CeHis och Försäkringskassan, så driftsatte landstinget i Kalmar Län den 29 november som första landsting i Sverige, en integration mellan Cambio COSMIC och den Nationella Intygstjänsten.

Lösningen möjliggör ett ännu tätare samarbete mellan patient och läkare i sjukskrivningsprocessen. Patienten har nu själv möjlighet att läsa, skriva ut, spara och skicka vidare sina sjukintyg elektroniskt till Försäkringskassan via Mina vårdkontakter alternativt från Mina sidor hos Försäkringskassan.

Under december kommer även Landstinget Kronoberg och Landstinget i Jönköpings Län att driftsätta lösningen och övriga COSMIC kunder kommer att följa under 2014.

”Att nå detta mål på så kort tid har endast varit möjligt genom ett kreativt och konstruktivt samarbete mellan landstinget i Kalmar Län, Cambio och Inera AB”, enligt Cambios projektledare Marie Odbom.

”Detta innebär att Cambio COSMIC, helt enligt nationell strategi och strategisk vidareutvecklingsplan för vår produkt nu tar ytterligare ett kliv mot starkare patientmedverkan i vårdprocessen”, säger Christer Spanne, affärsansvarig för nationella lösningar på Cambio.

För mer information kontakta:
Johan Thorwid, Chief Product Officer, Cambio Healthcare Systems
e-post: johan.thorwid@cambio.se

Om Cambio Healthcare Systems
Cambio Healthcare Systems utvecklar och levererar vårdinformationssystem till landsting, regioner samt privata hälso- och sjukvårdsorganisationer i Sverige, Danmark och Storbritannien. Företaget grundades 1993 och har sedan dess drivit utvecklingen av e-hälsa på den nordiska marknaden och är idag marknadsledande. Vårdinformationssystemet Cambio COSMIC har idag mer än 95 000 användare.

Tomas Mora Morrison är VD för företaget som firar 20-årsjubileum i år, har över 370 anställda och kontor i Linköping, Stockholm, Reading UK, Århus Danmark och Colombo Sri Lanka. Våren 2012 blev riskkapitalbolaget Valedo delägare i Cambio Healthcare Systems. Före detta statsministern och partiledaren Göran Persson, arbetar med Valedo och har valts till styrelseordförande i Cambio Healthcare Systems. www.cambio.se

• patientjournalsystem
  • journalsystem