Grönland har nu infört Cambio COSMIC

Grönland och Cambio Healthcare Systems undertecknade i juli 2013 ett avtal kring leverans av journalsystemet Cambio COSMIC. I leveransen ingår hela Cambio COSMIC samt tjänster för införandestöd i verksamheten.

Leveransprojektet påbörjades i augusti 2013 i ett samarbete mellan berörda parter, Grönlands EPJ-projekt och Cambio Healthcare Systems. Måndagen den 17 mars - bara 7 månader senare - driftsattes Cambio COSMIC på medicinavdelningen vid Drottning Ingrids Sjukhus i Nuuk. Hela införandet beräknas genomföras under 2014-2015.

Departementschefen för Hälso- och sjukvård, Ann B. Kjeldsen, uttryckte vid driftsättningen stora förhoppningar för de möjligheter, som Cambio COSMIC ger Grönland, inte minst genom att bidra till att binda ihop det geografiskt stora landet.

– Den Grönländska Hälso- och sjukvården uppnår genom införandet ett gemensamt journalsystem som ska användas för att dokumentera och hantera vårdpersonalens dagliga arbete kring patienterna.

Cambio COSMIC bidrar till att uppnå hälso- och sjukvårdens vision om att stödja en sammanhållen och effektiv vård med hög kvalitet. Cambio COSMIC möjliggör samtidigt att hälso- och sjukvårdsledningen har tillgång till finansiella och administrativa uppgifter som grund för effektiv styrning av verksamheten, stöd för politiska prioriteringar samt att bidra till förbättring av hälsan hos befolkningen på Grönland.

”Vi är mycket stolta och glada över att ha ännu en ny kund som användare av Cambio COSMIC. Vilket är ett resultat av Cambios engagemang i att leverera heltäckande och lättanvända hälso- och sjukvårdslösningar. Vårt mål är att med Cambio COSMIC uppfylla vårdens krav och patienternas behov”, säger Steffen Lerche, chef för Cambio i Danmark.

För mer information kontakta:
Steffen Lerche, General Manager Denmark, Cambio Healthcare Systems
E-post: steffen.lerche@cambio.dk

Fakta ruta
Leveransen av Cambio COSMIC innefattar vårdadministration, tidbokning, läkemedel, vårddokumentation, remiss och svar, datalager och ett antal integrationer, t.ex. till det grönländska personregistret.

Om Cambio
Cambio grundades 1993 och har sedan dess levererat omfattande IT-lösningar för hälso- och sjukvårdsorganisationer. Idag är Cambio ett e-hälsoföretag som erbjuder smarta, pålitliga och användarvänliga lösningar för att förbättra sjukvård och patientsäkerhet, med en marknadsledande ställning i Norden och en närvaro Storbritannien som innefattar mer än 100 000 användare. Cambio strävar efter att förbättra sjukvård och patientsäkerhet.