Stark nordisk allians inom e-hälsa

Cambio Healthcare Systems, den ledande svenska e-hälsoleverantören startar samarbete med leveransstarka danska Netcompany för att ytterligare stärka IT-utvecklingen inom hälso- och sjukvården i Danmark och Sverige.

Heltäckande IT-lösning för hälso- och sjukvården för hela Norden
Cambio är idag den ledande leverantören av e-hälsa i Norden med fler än 85 000 användare. I Danmark använder Region Syddanmark Cambios produktsvit Cambio COSMIC och även Färöarna och det Danska försvaret har tagit lösningen till sig. Cambio är mycket nöjda med det nya samarbetet. "Vi vet från våra nordiska kunder att vi står med marknadens starkaste lösning – en öppen modulär arkitektur som möjliggör en stegvis implementering – tillsammans med Netcompany är vi nu säkra på att vår produkt implementeras och integreras på bästa sätt." säger Cambios Vd Tomas Mora Morrison.

Danmarks ledande systemintegratör
Netcompany är kända för sin leveransförmåga. Under de senaste 12 åren har Netcompany etablerat sig som en av Danmarks största och bästa systemintegratörer genom att leverera stora komplexa projekt till offentlig sektor i tid, inom budget och med hög kvalitet. Nu fortsätter resan för Netcompany till hälso- och sjukvården tillsammans med Cambio. "Vi ser tydligt Cambio COSMIC som ett stabilt och framtidssäkert val för de Danska regionerna - systemet är redan etablerat inom Nordisk e-hälsa – och det är baserat på öppna standarder vilket gör att vi tillsammans med Cambio kan säkra de viktiga arbetsprocesserna för våra kunder på ett säkert och användarvänligt sätt" säger en entusiastisk André Rogaczewski, Direktör och Partner i Netcompany A/S.

Stor potential i Danmark
"Vi är mycket imponerade av Cambios framgångar och den funktionella bredden i produkten. Här har vi ett system som är etablerat i Danmark vilket är mycket viktigt för marknaden. Tillsammans kan vi garantera en lyckad leverans och integrationer med existerande system – så låt oss komma igång" fortsätter André Rogaczewski. Att potentialen är stor på den Danska marknaden avspeglas bl.a. i den aktuella upphandlingen för Region Själland/Region Huvudstaden – men parterna ser även potential i leveranser till övriga danska regioner och södra Sverige.

Även Microsoft ser mycket positivt på samarbetet. "Vi ser en mycket stor potential inom e-hälsa i Danmark. Ett starkare fokus kommer ge hälso- och sjukvården bättre redskap att effektivisera sin verksamhet trots krav på besparingar och därmed leda till högre patientsäkerhet och mer sjukvård" säger Claus Jul Christiansen, Direktör för Offentlig Sektor, Microsoft Danmark.

För ytterligare information kontakta.

Om Cambio Healthcare Systems
Cambio grundades 1993 och har sedan dess drivit utvecklingen av e-hälsa på den nordiska marknaden och är idag etablerad som en internationell leverantör av e-hälsa till landsting, regioner och stora private hälso- och sjukvårdsorganisationer i Sverige, Danmark och Storbritannien. Cambio har idag mer än 85 000 användare av Cambio COSMIC. www.cambio.se

Om Netcompany
Netcompany är en dansk IT-konsultverksamhet med 400 anställda som utvecklar administrativa system, självbetjäningslösningar, portaler och service orienterad arkitektur för stora verksamheter i privat och offentlig regi. www.netcompany.com