NY BOK OM DESIGN OCH ENERGI FÖR EN HÅLLBAR FRAMTID

Nu lanserar Camino tillsammans med Svensk Form en ny bok om energi och design. Boken Energi - hur design kan göra skillnad visar på innovativa lösningar samt presenterar forskare, företag och entreprenörer som gått sin egen väg för att visa att design kan hjälpa till att skapa en hållbar utveckling.

"Energianvändningen är en av de största utmaningarna som vi står inför idag.
Hur kan design hjälpa oss att vrida utvecklingen rätt? "

Design handlar om mycket mer än formgivning. För att klara dagens miljöproblem och leda samhället in i ett hållbart 2000-tal behöver designer och produktutvecklare tänka nytt. I boken Energi-hur design kan göra skillnad, får vi följa designens olika former - hur skapar vi hållbara produkter, hur kommunicerar vi budskapet och hur kan vi designa själva samhället med hållbarhet i fokus?

Med energi och design i centrum visar författarna på innovativa lösningar, företag och entreprenörer som går sin egen väg samt forskare som undersöker framtidens produktions- och konsumtionsmönster. En omställning av samhällets energianvändning kommer att bli nödvändig och här har designer och produktutvecklare en viktig roll.

Kerstin Sylwan är designer med gedigen bakgrund inom design med miljö- och samhällsfokus. Bland annat är hon med och driver projektet Saving the Planet in Style. Johanna Stål är chefredaktör och en av grundarna till Camino, ett magasin för hållbar livsstil. Energi - hur design kan göra skillnad är deras första bok.

Boken Energi- hur design kan göra skillnad, säljs och marknadsförs av getaware ekonomisk förening, som också är utgivare av magasinet Camino. Bokens pris är 169 kronor (inklusive moms). För att köpa boken besök www.caminomagasin.se. För beställning av recensionsexemplar kontakta johanna@caminomagasin.se.
Boken är finansierad av Energimyndigheten.

Recensionsdag: 2 oktober 2008.

För mer information om boken kontakta författarna:
Kerstin Sylwan 0735110169, kerstin.sylwan@gmail.com
Johanna Stål, 0704086936, johanna@caminomagasin.se