Vi vill rädda sushin

Sveriges miljöorganisationer går samman med livsstilsmagasinet Camino i ett gemensamt utspel som uppmanar svenska sushirestauranger att fasa ut ohållbart fiskade och odlade fiskar och skaldjur från sina sushimenyer.

Sushi är djupt sammankopplat med japansk kultur med alla sina nyanser. Men resten av världen är inte japaner. Istället för att servera samma ”sushifiskar” överallt i världen borde branschen försöka hitta tillbaka till de principer som från början låg till grund för valen av arter i Japan, och sedan applicera samma principer på vårt egna geografiska område och biologiska förutsättningar. Det hävdar Casson Trenor, fiskexpert på Greenpeace i USA och författare till boken Sustainable Sushi, i ett reportage i magasinet Camino som utkommer under veckan.

Med anledning av artikeln och med stöd från Naturskyddsföreningen, Greenpece och WWF publicerades igår eftermiddag en debattartikel på SVT debatt som uppmuntrar svenska sushiresturanger att anamma den ursprungliga tolkningen av sushi som det rundkorninga, klibbiga riset som smaksätts med risvinäger. Det finns inga regler för att riset måste ackompanjeras av tonfisk, räkor och lax. Snarare handlar sushi om att nyttja lokala och säsongsanpassade råvaror. Även konsumenter uppmanas att efterfråga sushi utan rödlistade fiskar och skaldjur.

Bakgrundsfakta

En sushitallrik består ofta av fisk och skaldjur som kommer från ohållbart fiske och miljöförstörande odlingar. Odlingarnas värsting, tigerräkan, är i det närmaste standard på sushitallriken. Denna skapar både ekologisk och social katastrof där den odlas i nedhuggen mangroveskog. Både ål och blåfenad tonfisk fiskas så hårt att de riskerar att utrotas, och även bestånden av svärdfisk är svårt överfiskade.

Debattartikeln på SVT Debatt: