Pressinbjudan: Förlängda öppettider på krogen - hot eller möjligheter?

Ett försök med förlängda öppettider på krogar i Visby inleds den 9 juli. Forskare följer och utvärderar projektet på uppdrag av Region Gotland. Syftet är att ta reda på om de förlängda öppettiderna påverkar våldsbrottsligheten och i så fall hur. Befintlig kunskap på området presenteras och följs av ett modererat samtal mellan representanter från besöksnäringen, forskare och politiker.

Tid: Onsdagen den 2 juli kl 11.00-11.45
Plats: Soberian, Kilgränd, Visby

Medverkande: Mats Ramstedt, CAN. Thor Norström, Stockholms universitet. Stefan Lundin, Visita. Meit Fohlin, Region Gotland, (s), Per Lindqvist, boende. Gabriel Romanus modererar.

Välkommen!

• Brott, juridik, rättsfrågor

• alkoholkonsumtion
  • alkoholforskning
  • våldsbrott
  • skadegörelse
  • besöksnäring

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en ideell förening som har till uppgift att följa konsumtionsutvecklingen och sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor och Monitormätningarna. CAN genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. Läs mer på www.can.se, www.drugsmart.com och www.espad.org.