Journalistpriset 2012 - till KRISTIAN GIDLUND

Pressmeddelande   •   Aug 01, 2013 13:40 CEST

VINNARE AV CTRF:S JOURNALISTPRIS 2012 BLEV KRISTIAN GIDLUND SOM HAR GETT CANCERN ETT ANSIKTE GENOM SIN BLOGG

Cancer- och Trafikskadades Riksförbund, CTRF delar för fjärde året i rad ut sitt journalistpris på 50 000 kronor. CTRF vill med sitt Journalistpris belysa hur samhället klarar av att ge drabbade verktyg för att kunna återgå till ett meningsfullt liv samt mana till debatt bland politiker och ansvariga.

Priset för 2012 går till journalisten och författaren Kristian Gidlund för hans välformulerade och gripande blogg ”I kroppen min”. Kristians Gidlunds blogg har under de drygt två år den funnits fått miljontals läsare och har i vår även kommit ut i bokform: ”I kroppen min – resan mot livets slut och alltings början”.

Juryns motivering lyder: ”Den poetiska och informativa bloggen är skriven i eget terapeutiskt syfte, men har samtidigt fått miljontals läsare genom sin inlevelsefulla beskrivning av hur det är att leva med en obotlig cancer. Bloggen har på så sätt fyllt en viktig funktion för många andra, både drabbade och anhöriga till drabbade: att hitta det meningsfulla i det till synes hopplösa.”

I juryn för CTRF’s journalistpris sitter: Marianne Rundström programledare SvT, Bengt Bengtzon journalist och styrelseledamot CTRF, Lotta Aschberg journalist och styrelseledamot CTRF, Eva Bengtsson generalsekreterare CTRF.

"Kristian sätter ord på tankar som de flesta inte ens vågar tänka, jag är övertygad om att hans texter ger människor som drabbats av cancer hjälp att hitta kraft och mod och därmed kanske våga leva mer i nuet" säger Eva Bengtsson generalsekreterare CTRF.

Intervju i Dagens Industri

I kroppen min