Canon får sex topputmärkelser av TIPA 2012

Pressmeddelande  •  2012-04-16 17:00 CEST

Canon, marknadsledare inom digital bild, tar emot sex separata utmärkelser från TIPA (Technical Image Press Association), som är Europas ledande pressorganisation för foto och bildbehandling. TIPA-utmärkelserna hyllar bästa produkter lanserade under det gångna året och anses vara världens mest eftertraktade hedersbetygelser inom bildbehandling. 2012 års utmärkelser bekräftar återigen kvaliteten i Canons omfattande produktportfölj, bland annat den revolutionerande nya serien EOS Cinema.

TIPA-juryn består av redaktörer från ledande fototidskrifter runt om i hela världen och de träffas årligen för att diskutera de senaste produkterna. Allt från innovation till design och övergripande produktkvalitet tas med i utvärderingen. Juryn väljer ut de bästa bildhanteringsprodukterna under den senaste 12-månadersperioden, och i år fick följande Canon-produkter de prestigefyllda utmärkelserna:

• Bästa professionella digitala systemkamera: Canon EOS-1D X
  • Bästa expertkompaktkamera: Canon PowerShot G1 X
  • Bästa professionella objektiv för digital systemkamera: Canon EF 8-15mm f/4L USM fisheye
  • Bästa multifunktionella fotoskrivare: Canon PIXMA MG8250
  • Bästa digitala systemkamera för filmning: Canon EOS 5D Mark III
  • Bästa professionella filmkamera: Canon EOS C300 Digital Cinema Camera

– Det är fantastiskt att vi har fått sex utmärkelser från TIPA. Det gångna året har varit exceptionellt för Canon, med många banbrytande produktlanseringar – inklusive milstolpen EOS C300 och den mycket efterlängtade EOS 5D Mark III, säger Roel Lammers, produktchef för foto på Canon Svenska AB. TIPA-juryns enastående mottagande riktar uppmärksamheten mot Canons engagemang för bildteknik och de imponerande konsument- och professionella produkter vi har tagit fram.

Citat från TIPA:s jury:

Bästa professionella digitala systemkamera: Canon EOS-1D X
Canons nya och främsta professionella digitala systemkamera kombinerar en fullformatssensors kreativa fördelar med teknik för hög hastighet och känslighet, som passar behoven hos proffsfotografer inom nyheter, sport och natur. EOS-1D X har en 18 MP CMOS-sensor, drivs med dubbla DIGIC 5+-bildprocessorer och erbjuder ett välbalanserat paket med bildkvalitet och tagningshastigheter ända upp till 14 bilder per sekund. Standardområdet för ISO är 100-51200, som kan utökas till ISO 50 och 204800. Det nyutvecklade AF-systemet med 61 punkter och 41 korssensorer är det snabbaste och mest korrekta någonsin, och gör att kameran kan upptäcka och spåra objekt som rör sig snabbt, även i svaga ljusförhållanden. Videoinspelning i Full HD och inbyggt Ethernet gör den professionella modellen fullständig.

Bästa expertkompaktkamera: Canon PowerShot G1 X
Bildkvalitet associeras ofta med utbytbara objektiv, men sanningen är att detta inte nödvändigtvis har något samband. Canon har insett att många fotografer vill ha den bildkvalitet som en digital systemkamera ger, men i ett kompakt kamerahus och med ett riktigt bra fast zoomobjektiv. PowerShot G1 X har bildförhållandet 4:3 och en 14,3 MP CMOS-sensor med måtten 18,7 x 14 mm – samma höjd som APS-C‑sensorerna i Canons digitala systemkameramodeller EOS. Resultatet är en kompaktkamera som levererar överlägsen bildkvalitet, även i svagt ljus.

Med fisheye-objektiv tar fotograferna spektakulära bilder med extrema vidvinklar. I kombination med en digital systemkamera med 24 x 36 mm fullformatssensor ger Canon EF 8-15 mm antingen fullformatsbilder eller cirkelformade fisheye-bilder, och med mindre sensorer täcks hela bilden. Med 180 graders täckning får man sällsynt kreativa tagningsmöjligheter. Det här förstklassiga objektivet i L-serien har exceptionell optisk design, kvalitet och hållbarhet. Den patenterade SWC-behandlingen (SubWavelength Structure Coating) dämpar reflexer och ljusslöjor, och en fluorinebeläggning underlättar rengöringen av det stora främre linselementet.

Bästa multifunktionella fotoskrivare: Canon PIXMA MG8250
Canon PIXMA MG8250 gör utskrifter med fotolabbkvalitet i imponerande hastighet. Den har en elegant utformning och kan anslutas till det nya PIXMA Cloud Link och trådlös utskrift från mobila enheter. Skrivhuvudet producerar bläckdroppar med droppvolym 1 pikoliter och levererar en utskriftsupplösning på upp till 9 600 dpi. Bläcksystemet med 6 färger innehåller pigmentbaserat svart, färgämnesbaserat svart, magenta, cyan, gult och grått bläck – som producerar ett kornfritt 10 x 15 cm foto med jämna färger på bara 20 sekunder. Här finns också en CCD-scanner som scannar 35 mm-film med 4800 x 9600 dpi. PIXMA MG8250 är ett multifunktionellt och åtråvärt verktyg för alla fotoentusiaster.

Bästa digitala systemkamera för filmning: Canon EOS 5D Mark III
Canon EOS 5D Mark II förändrade synsättet på digital fotografering. Digitala stillbilder och video är numera inte två skilda världar som fotograferas med två helt olika system. Nu kan användarna direkt på stället bestämma om de vill ta stillbilder eller spela in video (eller bådadera) – med bara ett kamerasystem. EOS 5D Mark III utvecklar upplevelsen ännu mer, med ett nydesignat 61-punkters AF-system och ett ljusmätningssystem med 63 zoner, och en ny 22 MP sensor med otroligt hög ISO‑känslighet. Andra videofunktioner är manuell exponeringsinställning och fler alternativ för videokomprimering i hög bithastighet, med stöd för metoderna Intraframe (ALL-I) och Interframe (IPB).

Bästa professionella filmkamera: Canon EOS C300 Digital Cinema Camera
Canon kallade in experter från olika områden, bland annat inom sensorer, bildprocessorer och optik, för att kunna ta fram den revolutionerande C300. Resultatet är ett riktmärke inom videokamerateknik och kameran finns i två versioner: EOS C300 med EF-fattning för utbytbara objektiv och EOS C300 PL med PL-fattning. En högupplöst 8,3 MP CMOS-sensor motsvarande Super 35 mm har utvecklats speciellt för systemet. Båda modellerna är moduluppbyggda och åtföljs av en ny serie videoobjektiv.

För pressmaterial och högupplösta bilder besök vårt pressrum: http://www.canon.se/About_Us/Press_Centre/index.asp

För mer information, kontakta:
Roel Lammers, Produktchef foto & video
Direkt: 08-744 86 21
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 1800 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har 197 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2011 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom