Canon startar traineeprogram

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 11:20 CEST

Våren 2010, när många företag fortfarande var försiktiga med nysatsningar, valde Canon Svenska att gå hela vägen och storsatsa på ett nytt traineeprogram. Programmet är redan igång och rekryteringen visade sig bli större än man från början planerat.

I slutet på november 2009 började Maria Ragnarsson som ny HR-chef på Canon Svenska. En av hennes första projekt blev att starta upp ett traineeprogram för att få in nytt blod i organisationen och bygga upp en grogrund med chefsämnen till Canon Svenska. Maria Ragnarsson berättar:

–         Canon är en organisation som värnar om sina anställda och satsar på att personalen ska kunna utvecklas och klättra kontinuerligt under sin anställning i organisationen. Jag inledde därför omgående en dialog med vår VD Bertil Widmark, om att starta ett 2-årigt traineeprogram för att få in nya, hungriga förmågor i organisationen som också kan bidra med den kreativitet och innovation som Canon som arbetsgivare värnar mycket om.

Redan våren 2010 annonserade Canon om traineeprogrammet. Viktiga kriterier var att de sökande skulle ha en akademisk examen inom exempelvis ekonomi eller marknadsföring samt kunskap i ett tredje språk. De som gick vidare från första sållningen fick genomgå tre steg; intervjuer, hålla presentationer och göra grupparbeten – allt för varje deltagare skulle få chansen att visa sin kreativa förmåga och dedikation.

Två blev fyra
I slutskedet återstod endast 6 personer i kampen om de åtråvärda platserna, 3 killar och tre tjejer. Men när man sållat ner till fyra tog det stopp i processen. Dessa kandidater ansågs så bra att Canon valde att behålla dem allihop. Två erbjöds de utlysta traineeplatserna och två erbjöds projektanställning på Canon. Maria Ragnarsson förklarar:

–         Många ambitiösa och drivna unga personer sökte sig till oss – vilket är en stor komplimang för Canon som företag. Vi har inte obegränsad möjlighet att rekrytera men vi valde att erbjuda de två som inte fick traineeplatsen att provjobba med annat där vi kände särskilt behov men ännu inte rekryterat. Att få in fyra nyfikna, hungriga förmågor känns oerhört kul – särskilt efter en sådan period av återhållsamhet som lågkonjunkturen inneburit.

De två lyckliga traineerna som valdes ut heter Sofie Gellin och Fredrik Tunberg. De startade sin praktik nu i september 2010 och ska under sina två år hinna vara både på Canons Svenskas säljavdelning och marknadsavdelning samt ungefär ett halvt år antingen på huvudkontoret i London eller på någon av de europeiska filialerna.

–         Jag sökte programmet för att jag blev lockad av dels det internationella fokuset i annonsen, dels av möjligheten att få arbeta för ett globalt och mycket högt ansett företag. Självfallet inser jag de stora möjligheterna med att under så pass kort tid lära sig mycket av ett företag från grunden, säger Sofie Gellin.

Den andra traineedeltagaren, Fredrik Tunberg, är också positiv till initiativet.

–         Personligen anser jag att det är av största vikt för alla organisationer att ha ett väl fungerande rekryteringsprogram för nyutbildade, säger Fredrik Tunberg. Traineeprogram är ett mycket bra sätt att attrahera unga att söka samt att få in nytt folk med nya perspektiv. Mitt intryck av Canon så här långt är att det är en organisation full med tillmötesgående människor. Professionalitet blandas med en avslappnad stämning på ett oerhört trevlig sätt.

Canon kommer att utvärdera programmet under tiden det pågår. Maria Ragnarsson avslutar:

–         De kommande två åren får utvisa om programmet blir återkommande men det är något jag personligen hoppas och tror.

För mer information, kontakta:
Maria Ragnarsson, HR-chef
Direkt: 073-511 09 24
E-post: maria.ragnarsson@canon.se

Helen Iwefors Häggblom, Pressansvarig
Direkt: 08-744 85 30
E-post: helen.iwefors-haggblom@canon.se

Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2100 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 140 000 anställda - varav drygt 15 000 i Europa - och omsätter cirka 300 miljarder kronor. Ca 9% av omsättningen år 2009 investerades i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se