Caparol på Europas största färgmässa

Caparol på Europas största färgmässa

47000 besökare från 78 länder tittade på den europeiska färgbranschens nyheter vid den senaste mässan. Mässan heter Farbe och pågick i Köln den 6-9/3.

För Europas färgindustri är mässan det viktigaste tillfället att visa upp produktnyheter och ny teknologi.

Caparol, som är Europas största enskilda färgvarumärke, hade traditionsenligt den största enskilda montern.

Exempel på nyheter från Caparol är:

Ytterligare förbättringar i Caparols uppskattade färgprogram för målning av mineraliska fasader. Bland annat förbättrad självrengörande förmåga i Sylitol silikatfärg samt generellt bättre motståndskraft mot missfärgning vid nötning.

Nya innovativa isolersystem för in- och utvändig isolering av husfasader. Detta är produkter som snabbt växer i omsättning i flera av Europas länder som ett led i jakten på att minska koldioxidutsläppen och energiåtgången i uppvärmning av hus och bostäder. Inte minst isolersystem för invändig isolering blir allt viktigare. I England ska enorma antal hus isoleras och utvändig isolering är omöjlig pga fasadkonstruktion och av byggnadshistoriska skäl.

Caparols intresse i att utveckla dammfria sprutsystem för effektivt och lönsamt måleri fortsätter och man lanserar nu ett system som gör att det även går att sprutmåla färger med högre glanstal med avsevärt reducerad sprutdimma.

Alla nyheter finns ännu inte tillgängliga i Sverige men vissa av dem kan komma att lanseras senare under året.