Caparols nyhetsbrev - 2012-05 Maj

Caparols nyhetsbrev - 2012-05 Maj

Det börjar som en helt vanlig dag.
Men det känns inte riktigt vanligt. Någonting är lite bättre än det brukar. Vad är det som har hänt?
Är det ovanligt bra väder? Nej
Är det fredag? Nej
Fyller jag år? Nej

Hmmmm…

Ha! Nu vet jag! Vägarna är rena! Vintergruset är bortsopat från gatan. Det är det säkraste tecknet på att sommaren är på väg. På riktigt.

I år finns det alla förutsättningar för att det ska bli en bra sommar. När det är bra målarväder kan vi erbjuda utmärkta produkter för alla fasader. Skulle det regna så kan man se Börje Salming i vår TV-reklam.

I det här nyhetsbrevet presenterar vi sommarens hetaste fasadfärger, förstärkningar i säljorganisationen samt Stockholmsområdets sex Caparol färgbutiker.

Trevlig läsning!
Bengt Jacobson, VD Caparol Sverige AB

AmphiSilan, CARAT och nu INTACT. Caparol presenterar stolt Sveriges vassaste fasadfärger.
AmphiSilan har sedan länge varit känd i Europa som den bästa färgen för putsade fasader. Efter vidareutvecklingen och lanseringen av NQG-versionen för 4 år sedan befäste och förstärkte AmphiSilan den positionen. Med NQG-teknologin håller sig färgen aktivt ren, vilket starkt bidrar till att den målade fasaden håller sig torr och fri från beväxning under lång tid. En torr putsfasad medför dessutom lägre energiförbrukning.

Efter de tekniska framgångarna med AmphiSilan NQG blev det naturliga steget att också försöka använda den självrengörande teknologin i färg för träfasader. En färg för putsfasader är stel och behöver inte röra sig med fasaden. En träfasad rör sig med temperatur och luftfuktighet och ställer krav på att färgen följer med utan att spricka. Färg för puts och färg för trä är alltså helt olika saker och kräver helt olika tekniska lösningar.

Det tog tre år av otaliga tester och utvärderingar innan Caparols utvecklingsavdelning löst uppdraget. Våren 2011 lanserades CARAT. Världens första färg för träfasader med bevisat självrengörande egenskaper. Att CARAT dessutom har en torrhalt på över 60% (50% mer än vanlig färg), extrem täckkraft och inte kräver mer än två strykningar på nytt trä (ingen grundfärg behövs) gör ju inte saken sämre.

I år lanserar vi stolt INTACT. Nästa generation akrylatfärg för träfasader. Ingen akrylatfärg behåller glansen på samma sätt som INTACT. Den unika formuleringen optimerar bindemedlets förmåga att stå emot nedbrytning av UV-strålar. Fälttester ibland annat Istanbul visar dessutom att INTACT håller sig ren från nedsmutsning på ett unikt sätt. INTACT har en exceptionell kulör- och glanshållning.

Vi har tillfälligt kommit i mål. Vi är stolta över våra fasadfärger och tvekar inte att säga att sortimentet är marknadens vassaste:

AmphiSilan NQG – självrengörande, högtäckande optimalt diffusionsöppen putsfärg. Omtyckt av målerier för sina enastående målningsegenskaper och hållbara resultat.

CARAT – självrengörande, högtäckande hybridmodifierad oljefärg. Den höga torrhalten (>60%) ger en härlig fyllighet och tjocka färgskikt, vilket också gör att det räcker med två skikt på nytt trä. Ingen grundfärg behövs.

INTACT – högtäckande akrylatfärg med exceptionell kulör- och glansbeständighet.

Vi har gjort en sak till. Från och med i år är CARAT och INTACT utrustade med ett helt unikt skydd mot påväxt av alger och mögel. En nyutvecklad och avancerad kombination av snabbverkande och inkapslade långtidsverkande fungicider skyddar den målade ytan från påväxt under en väsentligt längre tid än andra färger.

CAPAROL förstärker försäljningsorganisationen
Förstärkning av Säljteam Skåne - Niels Jakobsen.
Caparol växer kraftigt i Malmöregionen och har under en tid haft det angenäma problemet att vi måste utöka säljteamet i regionen. Den 15:e februari blev förstärkningen verklighet när Niels Jakobsen påbörjade sin anställning.

Nisse, som är välkänd i branschen med mångårig erfarenhet från flera branschkollegor, kommer att innebära en viktig förstärkning och ökad service till kunderna i regionen.

Jonas Karlsson - Försäljningschef Färg
Jonas, bosatt i Göteborg är 34 år, utbildad Civilekonom och född samt uppvuxen i en färghandlar familj, är sedan ett par månader Försäljningschef för Caparols färgdivision. Jonas yrkeskarriär har i huvudsak skett i färgbranschen i flera olika ledande befattningar. De fem senaste åren har han innehaft befattning Key Account Manager på BASF med ansvar för försäljning till större färgtillverkare i Norden, Baltikum och UK.
Vi hälsar stolt Jonas och Nisse välkomna till organisationen och är övertygade om att de kommer att bidra med ytterligare stärkta relationer med våra viktiga kunder.

CAPAROL är alltid nära i Stockholm
Caparol har idag 18 egna färgbutiker i Sverige. Från Umeå i norr till Malmö i söder. De senaste åren har fokus på nyöppningar varit i Stockholm och sedan oktober 2011 har Caparol 6 komplett utrustade färgbutiker i Stockholmsområdet. Samtliga med öppettider, sortiment och service anpassat för yrkesmåleriets behov. Butikerna är dessutom inredda och utrustade för att ta hand om måleriernas kunder som behöver hjälp att välja kulör och tapeter. De flesta av butikerna har därför öppet 06.30 – 18.00 vardagar och 10.00 – 14.00 lördagar.

Butikerna finns här:
Upplands Väsby – Kanalvägen 3B