Caparol vinner GreenTec Award 2018

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2018 12:16 CEST

Caparol vinner GreenTec Award 2018 för utveckling av träskyddsfärger baserade på olja från Oljedådra (Camelina)

Motivering: ”Baserat på oljedådra producerar DAW SE högkvalitativa trävårdsprodukter som lacker och oljor som förlänger livslängden för träfasader, staket och terrasser. En mycket hållbar försörjningskedja skapades: Existerande ärtodlingsfält konverteras till blandade fält av ärter och oljedådra. På detta sätt odlas oljedådra utan behov av ytterligare odlingsmark, och naturen drar nytta av de positiva effekterna av blandade grödor för ekosystemet. Dessutom ökar bönderna sina finansiella intäkter med ärt-oljedådra-blandningen”

DAW SE (Deutsche Amphibolin Werke) är Europas tredje största producent av färg för byggnadsmålning och äger bland annat varumärket CAPAROL. Företaget representeras på den Nordiska marknaden av DAW Nordic AB med varumärket Caparol. I Sverige finns oljedådrabaserad färg under namnet Caparol LASYR, trälasyr för utvändigt trä.

Utvecklingen av färg baserad på förnyelsebar och hållbar råvara är strategiskt viktigt för koncernen. 2016 lanserades IndekoGeo i samarbete med BASF. IndekoGeo är världens första dispersionsfärg för invändig målning, där oljebaserad råvara genom mass-balance metoden till 100% ersatts av råvara från komposterat skogsavfall.

Kommentarer (0)