Hållbart träskydd med ekologiskt odlad oljedådra

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2018 06:38 CEST

Caparol lanserade för drygt ett år sedan världens första förnyelsebara moderna vägg- och takfärg, IndekoGeo där fossil råvara kunde ersättas med råvara baserad på biomassa från skogsbruket. Utvecklingen av bindemedlet till produkten skedde i samarbete med BASF och var ett medvetet steg i Caparols strategi att ständigt minimera hälso- och miljöbelastningen från produkter och produktion.

Caparols nya trälasyr för träfasader är ännu ett exempel på hur företaget utvecklar koncept för hållbara färgsystem. Det som gör produkten hållbar är användningen av olja från ekologiskt odlad oljedådra som råvara till bindemedlet.

Ekologiskt odlad oljedådra används som råmaterial till alkydolja för Caparol Lasyr för träfasad och ger träet ett långt och bevarande skydd.

Produktionen och odlingen av oljedådra bidrar på flera sätt till hållbarhet. Växten planteras mellan raderna av ärtväxter i odlingar som görs om till blandade odlingar med oljedådra och ärtor. Det innebär att ingen åkermark går förlorad för livsmedelsproduktion.

Att kombinera oljedådra och ärtor i samma odling är också positivt för miljön, då det stärker den biologiska mångfalden och skyddar ekosystemet. Oljedådrans gula blommor är en näringskälla för bin, fjärilar och insekter. Genom odlingen av Oljedådran mellan ärtplantorna minskas ogräset och därmed behovet av bekämpningsmedel. Dessutom fungera oljedådran som stöd för ärtplantorna och bidrar till bättre ärtskördar och därmed en högre avkastning från åkermarken och bättre ekonomi för lantbrukaren.

Båda växterna skördas samtidigt och separeras enkelt tack vare storleksskillnaden mellan ärtorna och oljedådrans frön. Fröna pressas och den fina oljan raffineras till önskad kvalitet och processas till en alkydolja med bra egenskaper för träskyddsprodukter. Det är innovativt, ekologiskt hållbart och ger hög kvalitet.

Att kombinera odling av ärtor och oljedådra har positiva effekter för såväl miljön som för djur och människor:

…bidrar till biologisk mångfald

…minskar användningen av bekämpningsmedel

…ger näring åt hotade insektsarter

…förenar hög kvalitet med hållbarhet, utan att konkurrera med livsmedelsproduktion

Kommentarer (0)