Sa'ra Charismata signar med Virgin Records Sweden!

Sa'ra Charismata's singel ”Mushroom” plockades direkt upp av Sveriges Radio P3 och P5 där den snabbt klättrade upp på listan och har spelats hela sommaren. Sa’ra Charismata nominerades i kategorin ”Rookie Artist of The Year” på Denniz Pop Awards 2014 och journalisten Jan Gradvall har listat henne som ”En av Sveriges nästa stora stjärnor”.

Sa’ra upptäcktes genom distributionstjänsten Spinnup av scouten Martin Eriksson strax efter att hon släppt upp sin första singel "Hole" i maj 2013. Kort därefter släppte Sa'ra låten "Mushroom" som blev det stora genombrottet.

För Sa’ra är budskapet centralt. Hon tar tydligt avstånd från rådande normer och fokuserar på humanistiska värden, aktivism och samhällsfrågor. Hennes främsta syfte är att tänja gränserna i dagens alltmer homogeniserade musikutbud och tydligt sätta de avgörande frågorna i centrum med texterna i fokus.

Det senaste året har Sa’ra blivit en återkommande attraktion på Stockholms klubbscener och i somras såg vi henne i ett högenergiskt uppträdande på bland annat Roskildefestivalen. Sa’ra höll även ett hyllat tal på TEDx Stockholm Women i somras där fokus var på kvinnor som förändrar världen genom sina yrken, vilket i Sa’ras fall är genom musiken.

”Mushroom” re-lanseras idag via Universal-labeln Virgin Records Sweden och Sa’ra Charismata står nu i startblocken med en vision av popmusik som på nytt tar en plats i samhällsdebatten.

Sa'ra kommenterar det nya samarbetet: "Första gången jag träffade Nicke Rune hade jag en Bad Brains t-shirt på mig och vi bondade genast över vår gemensamma passion för bandet och deras budskap. Då visste jag direkt att Virgin Records Sweden skulle bli mitt team. In the end it's about working with great people with a shared understanding of what message you are trying to communicate to the world."

Lyssna på Mushroom här!

SOUNDCLOUD

• mushroom
  • virgin records sweden
  • sa'ra charismata
  • capitol music group
  • universal music sweden

Capitol Music Group Sweden hette tidigare Lionheart Music Group och vi är ett fristående bolag inom Universal Music-koncernen, världens största skivbolag. Sedan 1990 har Lionheart haft stora framgångar såväl på hemmaplan som internationellt.

Under paraplynamnet Capitol Music Group Sweden finns musiklablarna Capitol Records, Lionheart, Virgin Records Sweden, SoFo Records och Kavalkad. I bolaget finns också divisionerna Lionheart Music (musikförlag & musikproduktion) och Live (management, bokning & liveproduktion).