BEO tillbaka – möter efterfrågan på alkoholfria alternativ

BEO tillbaka – möter efterfrågan på alkoholfria alternativ

Den nationella folkhälsoenkäten* visar att var femte svensk mellan 16-29 år helt avstår från alkoholkonsumtion. Carlsberg möter den starka efterfrågan på alkoholfria alternativ och låter BEO, fjolårets succé, återigen ta plats i Systembolagets sortiment. Den helt naturliga drycken är brygd på malt och fruktjuice, och kommer nu även att finnas tillgänglig på restauranger och caféer.

BEO är en helt naturlig produkt utan tillsatser, sötman kommer från malt och fruktjuice medan bubblorna är ett resultat av bryggningen. Drycken sålde snabbt slut under förra sommaren då den lanserades i Systembolagets tillfälliga sortiment. I juni 2012 kommer BEO återigen att finnas i Systembolagets sortiment och även på utvalda restauranger och caféer runtom i hela landet.

– Vi ser att efterfrågan på alkoholfria alternativ är fortsatt stor. Försäljningen av alkoholfria produkter på Systembolaget ökade med 26 procent under förra året och samtidigt upplever många konsumenter att utbudet av alkoholfria drycker innehåller mycket socker. Med vår långa bryggartradition kan vi leverera ett fräscht alternativ med hög kvalitet. BEO är brygd på helt naturliga ingredienser och utan tillsatt socker, säger Henric Byström, kommunikationsansvarig på Carlsberg Sverige.

BEO finns i två smaker:

Äpple och grönt te – har en gyllene färg och smak av färska gröna äpplen med lätt antydan av grönt te.

Blodapelsin och hibiskus – har en vackert röd färg med smak av färskpressad blodapelsin och stänk av hibiskus.

Snabbfakta BEO:

Innehåller endast naturliga ingredienser • Inget tillsatt socker, enbart naturliga sockerarter från fruktjuice och maltbas • Inga artificiella sötningsmedel • Högt juiceinnehåll (35 %) • Brygd på maltbas • 0,1 % alkohol • Till försäljning på Systembolaget från och med juni 2012, pris 9.90 kr • BEO betyder glädje eller njutning på latin

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta;

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige Telefon: 070-483 05 48 E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

* Statens folkhälsoinstitut gör årligen en nationell studie omfattande ett urval av 20 000 personer i åldern 16-84 år. Undersökningen görs i syfte att visa hur befolkningen mår samt följa förändringar i hälsa över tid som en del i uppföljningen av folkhälsopolitiken.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se