Blindtesta öl på Svartklubben i höst

Svartklubben är restaurangen som ger besökarna en inblick i de blindas värld. Tillsammans med Eriksberg arrangerar nu Svartklubben det nya konceptet Ölprovningar i mörker - en provning som ger smakupplevelsen en ny dimension. Öl och tilltugg serveras i totalt mörker, ackompanjerat av musik som bidrar till helhetsupplevelsen.

- Mat och musik i mörker har vi gjort länge, så det kändes väldigt spännande att ta det till nästa nivå med ölprovningar. Vi hoppas det kan bli en god historia för besökarna att kunna berätta vidare, säger Ulf Nordquist som äger och driver Svartklubben.

Ölprovningarna genomförs i becksvart mörker där besökarna, med hjälp av smak, känsel, doft och hörsel, får utforska hur de upplever öl utan att ha tillgång till synen - och hur de andra sinnena påverkas i mörkret.

Provningarna leds av Karin Berntson, som är ölutbildare och smakexpert hos Carlsberg Sverige.

– Att prova öl i mörker och behöva förlita sig på andra sinnen än synen ger verkligen en extra dimension till smakupplevelsen. Oavsett om man är nybörjare eller van ölprovare vågar vi lova att detta blir en upplevelse utöver det vanliga, säger Karin.

Ölprovningarna släpps i begränsad upplaga under november. Pris: 200 kr. En sittning tar ca 1,5 timme och i priset ingår öl, tilltugg och musik i mörkret.

Bokning görs på Ticketmaster: www.ticketmaster.se/artist/olprovning-i-morker-biljetter/989872

Om Svartklubben

Svartklubben ägs och drivs av Ulf Nordquist på Södermalm i Stockholm. Restaurangen erbjuder unika smak- och musikupplevelser i mörker för att ge besökarna en känsla av hur världen upplevs när man inte har tillgång till synen.

Läs mer på www.svartklubben.se .

Se filmen om Ulf och Svartklubbens historia på engodhistoria.se/eriksberg/ljus-i-morkret .

För pressmaterial, vänligen kontakta:

Kristin Åkerlund
E-mail: kristin.akerlund@cohnwolfe.com

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige

E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.