Carlsberg lanserar ”Ölbrus” – världens första ölbrustablett

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2016 09:10 CEST

Efter tusentals timmar i laboratoriet är den äntligen här – ölbrustabletten! På bara 90 sekunder förvandlas ett helt vanligt glas vatten till gott skummande öl. Ölbrustabletten har tagits fram under stort hemlighetsmakeri och kommer att lanseras lagom till sommaren.

Ölbrus fungerar precis som en vanlig brustablett. Fyll ett normalstort dricksglas med riktigt kallt vatten, lägg i en ölbrustablett och vänta cirka 90 sekunder. Sedan kan du njuta av ett välsmakande öl.

– Det har varit en lång process och vi har flera gånger varit nära att ge upp. Men efter många sena kvällar i labbet har vår dröm äntligen gått i uppfyllelse, säger dr Love Lager, laboratoriechef på Carlsberg.

Carlsberg har idag släppt den första bilden på ölbrustabletten som kommer att finnas i butikshyllorna redan i juni. Tack vare en patenterad teknik kan alkoholstyrkan aldrig överstiga 3,5 procent, vilket motsvarar en vanlig folköl.

– Vi ser stor potential för ölbrustabletten. Detta är en helt unik produkt som dessutom är ekologisk. Vi kommer även att utveckla sortimentet och framåt jul hoppas vi kunna lansera en lite mörkare variant som kommer passa perfekt till sillen och skinkan, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sveriges mission är att skapa njutning i vardagen genom att göra drycken till en upplevelse för alla människor. Vi ska leda vår verksamhet till lönsamhet och tillväxt, via en kultur som präglas av kvalitet, innovation och pågående förbättringar.

Kommentarer (0)

Kommentera