Carlsberg moderniserar och investerar i automatisk plockrobot

Carlsberg moderniserar och investerar i automatisk plockrobot

– Vi fortsätter att investera kraftigt i Falkenberg, Därmed får Carlsberg ännu bättre förutsättningar att fortsätta utveckla sig som ett modernt och innovativt företag, säger Carlsberg Sveriges vd Mark Jensen.

De senaste sex åren har Carlsberg redan investerat nästan en miljard kronor i Falkenberg bland annat genom ett nytt energieffektivt brygghus, automatiska laserstyrda truckar på lagret, nya produktionslinjer och nu i fjol Europas modernaste burklinje, som kommer att invigas i mitten av april.

– Genom att dra nytta av ny teknologi, stordriftsfördelar och ta lärdom av framgångsrecept i andra branscher och länder har vi möjlighet att bättre möta våra kunders och konsumenters behov, fortsätter Mark Jensen.

En förutsättning för att införa automatisk plockrobot är att Carlsberg har ett samlat centrallager. Därför flyttas lagret i Bromma till Falkenberg och ett större centrallager skapas i Falkenberg. Carlsberg förnyar samtidigt sättet att arbeta inom produktionen i Falkenberg.

Förändringarna kommer att innebära ett minskat personalbehov i Bromma och Falkenberg. Carlsberg bedömer att ca 130 tjänster kan komma att beröras åren 2012-2014, varav ca 75 i Falkenberg.

– Vi har informerat de anställda och de fackliga parterna och kommer nu att inleda förhandlingar. Vi är mycket måna om att hitta bra lösningar för övertalig personal i dialog med berörda och facket, avslutar Mark Jensen.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa, Pepsi och Festis är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se