Carlsberg Sverige satsar på alkoholfritt i Almedalen

Carlsberg Sverige satsar på alkoholfritt i Almedalen

För tredje året i rad finns Carlsberg Sverige på plats med en alkoholfri bar i Almedalen där politiker och besökare bjuds på årets alkoholfria öldrink. Carlsberg Non-Alcoholic introducerades i Sverige för över åtta år sedan, och sedan dess har intresset för alkoholfria öl ökat kraftigt. Carlsberg Sverige stärker nu sin position med nya produkter och satsningar inom det alkoholfria segmentet.

Alkoholsvaga drycker och framförallt alkoholfri öl har fått ett rejält uppsving de senaste åren. Både Systembolaget och dagligvaruhandeln rapporterar en ökad försäljning under 2013. Under sommarmånaderna är alkoholfri öl extra populärt och Carlsberg Sverige räknar med en ny rekordsommar.

– Vi har fortsatt att utveckla den alkoholfria ölkategorin sedan vi lanserade Carlsberg Non-Alcoholic 2006. Idag erbjuder vi sex olika alkoholfria öl där det senaste tillskottet är Falcon Smakfull. För att uppmärksamma att öl inte handlar om procenten bjuder vi alla almedalsbesökare på en öl eller öldrink i vår alkoholfria bar, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Årets alkoholfria öldrink – Carlsberg Summer Saffron Carlsberg Sverige har tillsammans med Madeleine Rapp, Årets Bartender, tagit fram sommarens alkoholfria öldrink, Carlsberg Summer Saffron, som serveras under årets almedalsvecka.

– På sommaren vill man dricka lätta drycker som inte är för söta. Ölets friska smak och balanserade beska gör att den fungerar utmärkt som drinkbas. Tillsammans med Grappo adderas en bitterhet som lyfts av citron och sockerlag med gotländsk touch. En vuxen favorit oavsett väder eller agenda, säger Madeleine Rapp, utsedd till Årets Bartender 2013 av Bartender Choice Awards. Carlsberg Summer Saffron En skopa is 2 cl saffranssockerlag 3 cl färskpressad lime 5 cl Grappo 15 cl Carlsberg Non-Alcoholic Saffranssockerlag (50 cl) Koka upp lika delar socker och vatten. Tillsätt 0,5 gram saffran per liter sockerlag. Sila bort saffranet och låt svalna.

Carlsberg Summer Saffron
En skopa is
2 cl saffranssockerlag
3 cl färskpressad lime
5 cl Grappo
15 cl Carlsberg Non-Alcoholic

Saffranssockerlag (50 cl)
Koka upp lika delar socker och vatten.
Tillsätt 0,5 gram saffran per liter sockerlag.
Sila bort saffranet och låt svalna.

Gör så här: Tillred sockerlaget. Bygg drinken i ett stort glas med alla ingredienser och rör om. Dekorera med en myntakvist och servera. Recept: Madeleine Rapp, Årets Bartender.

Carlsberg Summer Saffron kommer att serveras tillsammans med andra alkoholfria favoriter från Carlsberg Sverige under almedalsveckan 2014 på Gotland, men går även utmärkt att blanda hemma. Carlsberg Sveriges alkoholfria bar ligger utanför restaurang Terassen i Visby hamn och har öppet måndag 30 juni-fredag 4 juli klockan 11.00–18.30.

För mer information, kontakta gärna:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.