Fylligare frasvåfflor med öl i smeten

Fylligare frasvåfflor med öl i smeten

Idag firas Våffeldagen i Sverige. Ett välbeprövat våffelknep är att tillsätta kolsyrat vatten i smeten för extra frasighet, men genom att byta ut vattnet mot öl får våfflan även en fylligare smak. Öl i våffelsmeten är en belgisk tradition som på senare tid även omskrivits av amerikanska matbloggare. Nu tipsar Billy White, kökschef på Nya Carnegiebryggeriet, om sitt bästa våffelrecept med öl.

I Sverige har vi ätit våfflor sedan 1800-talet och på våffeldagen den 25 mars gräddas extra många av de frasiga favoriterna. De traditionella svenska våfflorna serveras ofta med sylt och grädde men är även goda som förrätt med mer matiga tillbehör.

Att blanda öl i våffelsmeten är ett knep som kommer från våffel- och ölnationen Belgien, men har på senare år även uppmärksammats av amerikanska matbloggare.

– Fler och fler får upp ögonen för öl som ingrediens i matlagningen, men det är inte många som känner till tricket att tillsätta öl i våffelsmeten. Ölet ger våfflan en ton av malt och extra frasighet, samtidigt som det går att ana en hint av beska, vilket tillsammans balanserar smaken i de ofta feta tillbehören. Det blir helt enkelt en större smakupplevelse, säger Billy White, kökschef på Nya Carnegiebryggeriet.

Billys bästa våfflor

En välbalanserad ljus lager passar bäst i våffelsmeten. Ölet ger våfflan en fylligare smak och en underliggande ton av malt, utan att beskan tar över för mycket.

För ca 10 st våfflor behövs

• 4 dl vetemjöl
  • 2 1⁄2 dl ljus välbalanserad lager, till exempel Nya Carnegiebryggeriets Kellerbier eller en Eriksberg
  • 1 dl gräddfil
  • 3 dl vispgrädde
  • 4 msk smör
  • Salt

Gör så här

Vispa grädden. Vispa mjöl och öl till en slät smet, vänd försiktigt i vispad grädde och gräddfil. Bryn smöret lätt och tillsätt i smeten, salta lätt. Hetta upp våffeljärnet och pensla med lite smör innan första laggen. Grädda våfflorna gyllenbruna.

För förrättsvåfflor, servera gärna med en klick crème fraiche, finhackad rödlök, sikrom, dill och lite brynt smör. Eller servera med karamelliserade äpplen - som försiktigt stekts i lika delar smör och muscovadosocker - och lite äkta vaniljglass för en perfekt avslutning på en god middag.Njut!

Om Våffeldagen

Våffeldagen firas varje år den 25 mars. Namnet kommer från början av den kristna traditionen Vårfrudagen, men omformades i folkmun till en dag att äta våfflor.

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se

För högupplösta bilder:

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.