Klassisk fettisdag med semla och porter

Klassisk fettisdag med semla och porter

Den 4 mars infaller fettisdagen som enligt svensk tradition firas med semla. Bakverket avnjuts med fördel tillsammans med en klassisk svensk Carnegie Porter eller den finska och prisbelönta Sinebrychoff Porter. Sara Hultberg, konditor på restaurang Taverna Brillo, tipsar även om att tillsätta porter i mandelmassan för en mustigare semla.

Ordet semla går att spåra ända till 1500-talet men semlan som vi känner den i dag började bakas på svenska konditorier i början av 1900-talet. Somliga avnjuter den helst tillsammans med varm mjölk, andra föredrar den som den är. Men vad många inte känner till, är den klassiska kombinationen med bakverket och en smakrik porter.

– Porterns tydliga rostade toner bryter av fint mot semlans sötma och gräddighet. En trevlig smakupplevelse och klassisk smakkombination på konditorier runt förra sekelskiftet, både för damer och herrar. Den anrika Carnegie Porter och prisbelönta Sinebrychoff Porter, vinterns nyhet på Systembolaget, lyfter båda smakupplevelsen av semlan, säger Sebastian Tarkowski, ölexpert på Carlsberg Sverige.

Semlan - ett älskat bakverk I Sverige äts över 40 miljoner semlor per år, enligt branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Fettisdagen infaller alltid 47 dagar innan påsk men nuförtiden går det att köpa semlor redan strax efter jul ända fram till påsk. Sara Hultberg är konditor på restaurang Taverna Brillo i Stockholm och bakar varje år tusentals semlor. Enligt henne kan portern med fördel även användas i bakningen.

– Semlan är ett älskat bakverk och under årets första månader bakar vi för högtryck. En klassisk semla är fantastiskt god som den är men vill man ha en variant, är porter även god som mustig smaksättare i mandelmassan. Det blir en spännande och lite vuxnare smak, säger Sara Hultberg.

Recept Saras portersemla
30 stycken semmelbullar 5 dl vatten
15 dl mjöl
2 dl socker
50 gr jäst
1,5 msk grovmalen kardemumma
1 tsk salt
170 gr rumstempererat smör
1 ägg

Porterfyllning 300 gr mandelmassa av god kvalité
1/3 dl vatten
1/3 dl porteröl
50 gram rostad hyvlad mandel
8 dl grädde

• Blanda alla ingredienser i en bunke och knåda för hand eller i en assistent med degkrok, cirka 10 minuter tills att degen är smidig.
    Tillsätt eventuellt mer mjöl om den känns för kladdig. Täck därefter över bunken med en bakduk och låt vila 30 minuter.
  • Dela degen i 30 bitar och rulla till bollar. Lägg på plåt och låt jäsa i rumstemperatur under en bakduk tills de har dubblat sin storlek, cirka 40 minuter.
  • Sätt ugnen på 200 grader varmluft och baka semmelbullarna 8-10 minuter tills de fått fin färg. Låt svalna på galler.
  • Blanda mandelmassan med vatten och porter, vänd därefter i den rostade mandeln.
  • Vispa grädden fluffigt fast.
  • Skär av toppen av bullarna, lägg på en klick av fyllningen och spritsa på grädden.
  • Lägg tillbaka toppen av bullen och sikta på florsocker.
  • Carnegie Porter började bryggas i Sverige år 1836 och är Sveriges äldsta, idag levande, varumärke som fortfarande uppskattas av ölälskare världen över. Den har en fyllig smak, doft av kaffe och tydliga toner av choklad. Pris på Systembolaget, 15,20 kronor.
  • Sinebrychoff Porter är ett mörkt överjäst öl med rostad malt och toner av choklad, kaffe och lakrits. Ölet har belönats med en rad utmärkelser både i Finland och internationellet, bland annat Finlands bästa öl och USA:s bästa importerade öl. Sinebrychoff Porter kostar 20,30 kronor på Systembolaget.

Högupplösta bilder: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/carlsberg_sverige_ab__

Om Carlsberg Sverige Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.

För bildmaterial och produktprov, kontakta: Linnéa Rinäs
E-post: linnea.rinas@cohnwolfe.com