Ölets Dag - öl trendigare än någonsin

Den 17 juli är det Ölets Dag. Enligt Dryckeskollen blir allt fler svenskar intresserade av öl. Mikrobryggerier är ett vedertaget begrepp, experimentbryggeriet Backyard Brewery öppnade 2012, Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad ska invigas i slutet på året och försäljningen av alkoholfritt öl skjuter i höjden. Öl känns hetare än någonsin. Carlsberg har även i samband med Ölets Dag visningar och träff med bryggmästaren på bryggeriet i Falkenberg.

Den tredje onsdagen i juli varje år är det Ölets dag. Dryckeskollen* är en återkommande rapport om dryckestrender från Carlsberg Sverige. Den visar att intresset för öl fortsätter vara starkt. Var femte svensk säger att deras intresse för öl är större än tidigare. Många uppger dessutom att de hellre dricker öl än vin både hemma och på restaurang

– Jag tror att vi inom snar framtid kommer att se nya beteenden i hur vi dricker öl. Stora ölflaskor som vi delar på till en god middag, öllistan kommer vara lika självklar som vinlistan på restaurangen och avsmakningsmenyer med matchande öl är några exempel. I och med det växande intresset för öl ökar även kunskapen. Nu pratas det inte bara om trendiga humletyper, utan malten, jästen och helhetsupplevelsen värderas, och därmed ställs också högre krav på kvaliteten, säger Sebastian Tarkowski, ölexpert på Carlsberg Sverige

Nya svenska öl
Öltrenden märks på Systembolaget där antalet ölsorter har ökat med fler än hundra stycken de senaste tre åren. För 30 år sen fanns det 26 svenska ölsorter på Systembolaget och idag nästan 600. Bara under förra året kom det 77 nya svenska öl. Carlsbergs experimentbryggeri Backyard Brewery invigdes förra året och har fram tills idag bidragit med två nya öl – Lawn Mower (amerikanskinspirerad och välhumlad lager) och Bomble Bee17 (en modern pilsner).

Fler bryggerier
Idag finns det närmare 80 professionella bryggerier som brygger öl av alla smaker och karaktärer. Och i slutet av 2013 invigs Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Nya Carnegiebryggeriet ska brygga småskalig och nydanande kvalitétsöl. Bakom projektet står Carlsberg Sverige, D. Carnegie & Co. och Brooklyn Brewery. Mer information på www.nyacarnegiebryggeriet.se.

Alkoholfri trend stärks ytterligare
Den fortsatta efterfrågan och intresset för alkoholfritt öl befäster trenden med ansvarsfullt drickande. Carlsberg försäljning av alkoholfritt öl ökar snabbast av alla kategorier, med undantag i kategorin ”övrigt” som drivs överlägset av alkoholfria drycken BEO. Alkoholfritt öl växer även snabbare årets första fem månader än i fjol.

Träffa bryggmästaren på bryggeriet i Falkenberg
Precis som förra årets Ölets Dag är det visningar i bryggeriet i Falkenberg. Då finns det möjlighet att även besöka bakgårdsbryggeriet Backyard Brewery tillsammans med bryggmästaren. Tre visningar är inplanerade, men vid stort intresse kan en fjärde komma att läggas till. Begränsat antal platser.

Om Ölets Dag
Ölets dag är ett sätt att uppmärksamma Gambrinus- bryggeriernas skyddshelgon och enligt legenden den som uppfann ölet. En dag då man hyllar hantverket, passionen och historien som gjort öl till vad det är idag. Ölets dag infaller tredje onsdagen i juli varje år. Ölbryggerierna som är medlemmar i Sveriges Bryggerier håller Öppet Hus och bryggare runt om i landet berättar om hantverket och den passion som driver en bryggare att arbeta vidare med sin dryck.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta;
Jörgen Welter, Carlsberg Sverige, bryggeriet i Falkenberg
Telefon: 073-444 46 89, e-post: jorgen.welter@carlsberg.se

Sebastian Tarkowski, ölexpert Carlsberg Sverige
Telefon: 0707-53 22 88, e-post: sebastian.tarkowski@carlsberg.se

För bokning av visning och träff med bryggmästare på bryggeriet i Falkenberg;
Karin Berntson, besöksansvarig bryggeriet i Falkenberg, 0346-72 12 53.

*Om Dryckeskollen
Dryckeskollen genomfördes av Sifo den 15 – 19 oktober 2012 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick 1 000 personer i åldern 18 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.

Kontakt: