Okända faktorn bakom den mest högljudda klacken

Kan vi höja volymen på den svenska läktaren när vi hejar fram landslaget? Den frågan ställde sig Carlsberg och Svenska Fotbollförbundet och genomförde ett unikt experiment tillsammans med en ljudforskare och fotbollsstjärnorna Kosovare Asllani och Sebastian Larsson. Resultatet var slående – en större blandning av röster på läktaren upplevs betydligt högre än vad en typisk supporterklack, som har en majoritet av manliga röster, gör.

I samarbete med Svenska Fotbollförbundet vill Carlsberg verka för en ännu starkare supporterkultur och få fler att engagera sig som supportrar. Ett första steg är experimentet ”Can diversity create louder support?” vars syfte är att ta reda på om sammansättningen av fansens röster påverkar den upplevda ljudnivån. Två fotbollsklackar med olika sammansättning av röster fick helt enkelt tävla om vilken som lät högst.

Den ena klacken motsvarade dagens relativt homogena läktare och innehöll främst män. Den andra hade en större blandning av röster. Juryn bestod av fotbollsstjärnorna Kosovare Asllani och Sebastian Larsson. Dessutom var Dr. Thomas Lagö, ljudexpert och adjungerad professor, på plats för att genomföra en vetenskaplig mätning. Resultat var entydigt – den blandade klacken lät klart högst, både i juryns öron och enligt Dr. Thomas Lagö.

– Det är första gången det här har testats och skillnaderna mellan de två klackarna är signifikanta. Det går att konstatera att en bredare sammansättning av röster, framförallt med fler ljusa röster, innebär högre volym på läktaren. Det är en spännande insikt för vidare forskning, konstaterar Thomas Lagö.

Med experimentet vill Carlsberg och Svenska Fotbollförbundet visa att alla röster är viktiga när vi hejar fram våra landslag.

– Carlsberg har alltid haft en nära relation till fansen och det är vi otroligt stolta över. Vi vill tillsammans med SvFF fortsätta att stärka den svenska supporterkulturen. Vi är inte världens största land, så för att låta högst så måste vi sjunga smartare, säger Karin Atterfors, marknadschef på Carlsberg.

Carlsberg har också gått in som officiell partner till Supporterklubben, Landslagens officiella supporterklubb, för att gemensamt fortsätta att utveckla supporterkulturen.

– Vi är väldigt stolta över att ha Carlsberg som partner, vi delar samma värderingar och vi uppskattar särskilt Carlsbergs äkta engagemang för att utveckla supporterkulturen, säger Mikael Jiffer på Svenska Fotbollförbundet.

Information om experimentet finns här
www.carlsbergsverige.se/newsroom/probably-the-best-swedes-in-the-world/

Länk direkt till huvudfilmen finns här:

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se