Ägget. "Intet inom hela kokkonsten kan jämföras med ägget." Ny bok!

Ägget är en tilltalande blandning av initierad kunnighet i matlagning och nyfiken ägglädje världen runt. Äggvänner lockas till kök, litteratur, måleri liksom till franska, spanska, svenska, brittiska, amerikanska och andra matlagningsställen. Här finns en doft och färg som lockar till både lyxkrogar och enklare snabbmatställen. Här finns en global äggvärld med inslag som James Bonds äggröror, Tore Wretmans äggstanning, Picassos spenatägg, Gunde Svans powerägg, Ria Wägners kärleksomelett och Norman Mailers syltomeletter.
Mats Ekdahl förenar sitt intresse och sina studier för och om ägget med dess plats på tallriken och dess roll i konsten. Kocken och matskribenten Jens Linder har skrivit den välillustrerade bokens förord.

Mats Ekdahl är journalist, chefredaktör, generaldirektör och författare, senast till en stor bok om Tore Wretman – maten och livet. Han har varit chefredaktör för Läkartidningen, Tidningen Vi, Arbetet liksom generaldirektör för Styrelsen för psykologiskt försvar, SPF. Han har även skrivit böcker om journalistik.

För att komma i kontakt med författaren eller beställa pressbilder, vänligen kontakta
Katarina Sandart

Telefonnummer 08-54525484