Ingenjörer berättar

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2015 08:50 CET

Sveriges skogs- och pappersindustri räknas som en av grundstenarna i bygget av folkhem
och välfärdsstat. Ingenjörerna var nyckelpersoner i detta bygge. I denna teknikhistoriska bok berättar sju ingenjörer om sina erfarenheter från cellulosa- och pappersfabrikernas golv kring sekelskiftet 1900.

Sverige erövrade redan då en ställning på den internationella scenen när efterfrågan på papper och pappersmassa steg. Det var en tid för entreprenörer, konstruktörer och problemlösande ingenjörer. En tid som innebar stora förändringar i samhället, långa arbetsdagar, bullrande och iskalla eller heta arbetsmiljöer. Det var ingenjörerna som konstruerade och tillämpade nya uppfinningar och hemlighetsmakeriet var stort mellan fabrikerna.

PER JERKEMAN (red) är civilingenjör, pappersexpert och författare till en rad böcker om papper. Jerkeman har i 40 år arbetat i industrin och som konsult och i branschföreningen Skogsindustrierna.

Carlsson Bokförlag startades 1983 och är inriktat på facklitteratur inom framför allt historia, litteratur, media, teater, etnologi, konst och design, resor och samhällsdebatt. Bland våra senare titlar finns: Stalins mord i Katyn, Inte bara Stasi, Svenska prästgårdar, Effektiv visuell kommunikation, USA – drömmarnas land.

Kommentarer (0)

Kommentera