Väljarnas hämnd. Ny bok!

Väljarnas hämnd är en modern politisk historia och samtidigt en rapport om populism och nationalism i våra nordiska länder.

I alla parlamenten sitter idag människor från partier som vunnit sina röster för att de gjort politik av misstro mot de traditionella partiernas sätt att styra. Den nordiskt kunnige författaren Bengt Lindroth går igenom de senaste decenniernas politiska utveckling land för land: Danmark, Norge, Finland och Sverige.

Han reder ut de laddade orden och begreppen: rasism, fascism, nazism, nationalism, populism å ena sidan. Och å den andra välfärd, demokrati, folkhem, mångfald. Han konstaterar att populismen och nynationalismen har blivit en bestående kraft i Norden under 2010-talet. Lindroth ser samtidigt parallellerna till utvecklingen i Europa i stort. Gemensam nämnare är en kombination av nationalism och pessimism med taggarna mot internationalism och invandring i olika former.

Bengt Lindroth, bosatt i Stockholm, är journalist och författare, tidigare Norden-korrespondent för Sveriges Radio, chef på Expressens ledarredaktion i sju år m.m. Han utkom 2012 med boken Härlig är Norden.