Press release -

Carpe Diem Beds slår upp dörrarna till första egna butiken, och lanserar omfattande koncept med sovrummets design i fokus

Nu slår det svenska sängvarumärket upp dörrarna till sin första flaggskeppsbutik någonsin. I samband med öppningen rullar man ut ett nytt retailkoncept som ekar genom varumärkets alla kanaler, med syfte att komma närmare slutkonsument. I den nya butiken i centrala Stockholm erbjuder således kunderna allt för sovrummet; från sovkonsultation, skräddarsydd sängdesign till sovrumsaccessoarer för nedvarvning och avslappning.

År 2017 inledde Carpe Diem varumärkets utveckling som nu resulterar i en ny era med enuppdaterad visuell identitet, starkare digital närvaro i egna kanaler och fysisk butik. Varumärkets vision är att ständigt ligga i framkant när det kommer till att kombinera lyxig komfort med stilren design. Man vill kunna erbjuda en helhetslösning för sovrummet, något som kräver en uppdaterad plattform där man nu tar nästa steg i form av egen butik. Denna blir nav och knutpunkt för ett mer levande varumärke, något som går emot den rådande trenden i retail.

Vi har sedan 2017 gjort ett omfattande omtag kring Carpe Diem Beds i syfte att förhöja varumärkesupplevelsen och känslan för Carpe Diem Beds som varumärke. Detta är första steget i en expansion, där vi vill utgå från vår befintliga marknader för att kunna ta konceptet vidare världen över”, säger David Zettergren, VD, Carpe Diem Beds.

Med bra försäljning och stark tillväxt inom wholesale vill företaget med egen butik etablera en närmare kundkontakt. Butikens sovkonsulter ska vägleda kunderna till den ultimata sovrumslösningen utifrån önskemål och behov, med inställningen att varje sömn är unik, och så även varje sovrumslösning. Butiken är indelad i fyra zoner; från idé och önskemål till utformning, känsla och individuell utprovning av sängen. Visionen är att sängen ska vara det element i hemmet man har bäst och starkast relation till.

I Sverige lider var fjärde vuxen person av sömnproblem, med huvudsakliga faktorer så som stress och oro. Vi behöver minst sju timmars sömn per natt för att hinna återhämta oss, bearbeta tankar och intryck. Vi ser att den viktigaste tiden i sovrummet är den när vi varvar ned och gör oss redo för att sova. Den stunden är associerad med lugnande, reflekterande och sensuella värden – något som vi vill ta fasta på och har valt att bygga vår värld kring”, säger Linda Schori, Head of Brand & Marketing, Carpe Diem Beds.

Med den nya butiken lanseras konceptet UNWIND (översatt: varva ned) och med detta vill Carpe Diem Beds göra inte bara sängen utan hela sovrummet till den plats där du kopplar av. Man utvidgar därmed även sortimentet med produkter och sovrumsaccessoarer som ska hjälpa nedvarvningsprocessen. Sovrumsaccessoarerna lanseras över samtliga säljkanaler och infriar varumärkeslöftet om att erbjuda Swedish Luxury – premiumprodukter med respekt för miljö, tillverkning, kvalitet och design. Det innefattar bland annat kimonos och sovmasker i 100% mullbärssilke, lakan, flera kvalitéer av täcken och kuddar, samt doftljus anpassade för nedvarvning och en stillsam start på dagen.

Carpe Diems flaggskeppsbutik är framtagen av Carpe Diem Beds Retail Design team.

Den 180 kvm stora butiken öppnar den 17 oktober, och ligger på Humlegårdsgatan 22.

• Lifestyle

Carpe Diem Beds är en svensk sängtillverkare med säte i Lysekil. Sängarna byggs för hand enligt svensk hantverkstradition av företrädesvis svenskt material. Patenterade innovationer ger maximal tryckavlastning och en nära viktlös sömnupplevelse, i kombination med modern design och en medveten miljöstrategi. Carpe Diem Beds är miljömärkta med Svanen, finns hos återförsäljare i ett tjugotal länder runt om i världen och sysselsätter runt 60 hängivna anställda

Carpe Diem Beds - A part of the Hilding Anders family

---

Carpe Diem Beds is a Swedish bed manufacturer with base in Lysekil, Sweden. Carpe Diem Beds are built by hand, in accordance with traditional Swedish craftsmanship and out of preferably Swedish materials. Patented innovations serve to deliver maximum pressure relief for a near weightless sleeping experience, in combination with contemporary design and environmental awareness. Carpe Diem Beds carry the Nordic eco-label "Svanen" and are sold in around 20 countries world wide and employs around 60 dedicated employees.

Carpe Diem Beds - A part of the Hilding Anders family

Linda Schori

Press contact Creative Director/Head of Brand & Marketing Carpe Diem Beds +46- 76-147 22 41