Imorgon fredag lanserar Moestue Grape Selections 600 flaskor Navy Island Rum XO Reserve.

Den 9:e juni lanseras 600 flaskor Navy Island Rum XO Reserve, art.nr 40013, pris 449 kr.

Navy Island är en egen liten ö som tillhör Jamaica. Namnet kom till då brittiska flottan hade ön som en försvarsbas under 1700-talet. Den var under lång tid stängd för yttre besökare, men har sedan ett par decennier tillbaka öppnats upp för allmänheten och anses idag vara en av de vackraste öarna i regionen. Som kuriosa kan nämnas att ön ägdes av Hollywood-skådespelaren Errol Flynn under en kort tid på 1940-talet. Enligt rykten vann han ön i ett parti poker, och om det är sant eller inte vet nog ingen idag.

Den intressanta historian om ön blev inspirationen för framtagandet av denna Rom, och till slut även namnet på den.

Framställning är av produkten är gjord på s.k. small -batch i pot-stills vilket är så som man bl a. gör för att ta fram single-malt whisky i Skottland. Det är en mer krävande process än att göra det på större s.k. contiuous-stills, men framhäver hantverket och kvalitén på ett annat sätt. En elegant Rom med nyanserad smak av en liten sötma och tydlig fatkaraktär, inslag av vanilj, aprikosmarmelad, arrak, kokos, kardemumma och torkad ananas. Serveras med fördel rumstempererad att njuta som avec.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.