Moestue Grape Selections inleder ett samarbete med Samalens.

Moestue Grape Selections inleder ett samarbete med Samalens.

Måndag den 21:a augusti så har Moestue fått förtroendet att ta över distributionen av Samalens Armagnac på den svenska marknaden. Samalens är ett anrikt familjeföretag som grundades redan 1882 och besitter ett unikt bibliotek av gamla årgångar i sin referenskällare. Idag ingår Samalens i det privatägda företaget Mandracore Spirits som har en mångfald av sprit och leds av ägaren Nicolas Sinoquet.

På Systembolaget finns Samalens 1977 i det fasta sortimentet, varunr 384-02, 500 ml till priset 599 kr. Den har en nyanserad smak med tydlig fatkaraktär, inslag av sultanrussin, mandelmassa, kanel, knäck och apelsin. Serveras och avnjuts med fördel rumstempererad som avec.

”Vi känner oss väldigt hedrade över att få ta över Samalens på den svenska marknaden. Det känns extra roligt att Mandracore Spirits även äger Leopold Gourmel Cognac som vi redan jobbar med. Kvalitativ sprit är ett naturligt steg för oss att bredda vår portfölj ytterligare säger Daniel Gyhlénius, vVD & Partner på Moestue Grape Selections AB".

Armagnac är en brandy som kan sägas vara Cognacs "lillebror". Det är också ett vindestillat som inte gör så mycket väsen av sig förrän det är upphällt i glaset, då tar den oblygt plats med en tyngre och fruktigare smak. Distriktet Armagnac ligger sydost om Cognac, i sydvästra Frankrike. Samalens destilleras i enkelpanna, alambic armagnaçais, en panna som är unik för området och destillerar spriten till en relativt låg alkoholhalt, ca 50-55%. Det gör att smakämnena bevaras bättre än i t ex. cognac och ger en mer fruktig och blommig karaktär.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.