TRE EXKLUSIVA LANSERINGAR FRÅN G.D VAJRA 2:E MAJ

TRE EXKLUSIVA LANSERINGAR FRÅN G.D VAJRA 2:E MAJ

LANGHE BIANCO RIESLING ”PÉTRACINE” 2012 , 13% , sb 90692, 195 kr

Aldo Vaira var först med att plantera riesling i Langhe. Han har alltid varit fascinerad av druvan och började sina planer redan på 1970-talet, planteringarna gjordes 1985. Aldo har alltid haft respekt för områdets traditioner men samtidigt en nyfikenhet samt vilja att prova nya saker och tänka annorlunda.

Druvorna växer i ett svalt läge med exponering åt öster. Vingårdsläget heter Fossati och ligger på toppen i kommunen Barolo. Jordmånen just här är sandigare och lösare än någon annanstans på samma kulle, det är en jordmån man vanligtvis inte hittar i Barolo. Markens dränering gör just denna plats mindre lämpad för Nebbiolo och därmed startade funderingarna på att plantera riesling där. Denna plats har dessutom ett svalare läge eftersom det finns en liten skog på toppen av kullen och redan tidig eftermiddag skuggas vingården av trädtopparna.

Vinet visar upp en typisk rieslingkaraktär från en för druvan ovanlig region vilket gör den särskilt intressant att ha med i blindprovningar. En helt torr riesling med frisk syra. Toner av gröna äpplen, tropisk frukt, mineraler och citrusskal.

BAROLO BRICCO DELLE VIOLE 2009, 14%,  sb 90688, 415 kr

Detta är GD Vajras toppbarolo från vingårdsläget “Bricco delle Viole” som ligger 480 meter över havet. Vingården planterades redan 1948.  Detta läge är det sista som skördas i Vajras vingårdar när druvorna uppnått optimal mognad. Jäsningen pågick 30-40 dagar och vinet lagrades sedan på 20-25 HL stora slovenska ekliggare i 42-48 månader innan buteljering.

En elegant men samtidigt komplex Barolo med en nyanserad kryddig smak med inslag av körsbär, jordgubbar, viol, mynta och kanel.

MOSCATO D’ASTI 2013, 5,5% sb 91249, 99 kr

Druvorna till vinet kommer från vingården Riforno i kommunen Mango i området Asti. Vingården ligger med ett helt sydligt läge på toppen av en kulle och planterades mellan 1986 och 2007. Druvorna skördades manuellt första veckan i september.

Lätt mousserande, sött vin med nyanserad, aromatisk doft med toner av fläder, honung, mandarin och gröna äpplen. Denna Moscato d’Asti är utmärkt till många olika desserter, gärna som innehåller frukt eller bär.

Sedan den första september 2011 har Cask Sweden AB och Moestue Grape Selections AB ett nära samarbete på den svenska marknaden. Med en gemensam säljkår och sortimentslista så vågar vi sticka ut hakan och påstå att vi har en av marknadens bredaste och mest spännande portföljer.
”Vin med adress” säger vi – och vi menar det. Fast övertygade om att ett vin ska smaka av
sitt ursprung utgörs vårt sortiment av en samling mycket noggrant utvalda produkter med
tydlig ursprungskaraktär som alla erbjuder bästa möjliga kvalitet sett till sitt pris.
Fokus i vinportföljen ligger på viner från Bourgogne, Piemonte och hela Tyskland.
Givetvis representerar vi dock även stora delar av resten av världen.
Vi samarbetar framförallt med mindre familjeägda producenter varav de många arbetar ekologiskt eller biodynamiskt. Av övriga odlar en majoritet med 100% ekologi som målsättning, men särskilt för små familjeproducenter kan det i undantagsfall vara ett måste att ta till konventionella metoder.
Vi arbetar med flera eftertraktade producenter som inte står med i den här sortimentslistan, ofta rör det sig om små volymer som allokeras ut. Bla Guy Roulot & Sylvain Cathiard. Kontakta oss för mer information om du är intresserad av att köpa vin från dessa producenter.
På ölsidan jobbar vi med det som numera kallas för ”Craft Beer”. Här finns BrewDog från Skottland, som är ett av världens ”hetaste” bryggerier. Vårt eget bryggeriprojekt, CAP finns också representerade. Här kommer vi framöver att ta fram nya och spännande ölsorter.  USA finns representerade av bla Boulevard från Kansas City, som tidigare aldrig exporterat sin öl utanför USAs gränser. Från San Fransisco har vi klassikern Anchor Steam.
På spritsidan har vi ett brett utbud maltwhisky från Skottland, liksom några av de främsta japanska whisky-destillerierna. Dupont är kanske Normandies främsta Calvados-destillatör. Lägg därtill cognac, fruktdestillat och några av de bästa romproducenterna från Karibien och Sydamerika så får du en unik produktportfölj.
Vi arbetar ständigt med att utveckla oss för att möta våra kunders behov, men även genom innovation och produktutveckling genom att vara med och leda utvecklingen framåt på den svenska marknaden.
Med stor passion och ödmjukhet inför de producenter vi representerar försöker vi vidareförmedla den känslan. Vi arbetar mycket nära våra vinmakare, destillatörer och bryggare, vi lär känna dem och låter dem ta en aktiv del i utvecklingen av våra företag.
På vår hemsida www.caskmoestue.se hittar du information om våra producenter och deras alster, men ring eller maila oss gärna om du undrar över något. Kort sagt...
Tveka inte att kontakta oss om du har några frågor!